SkiStar storsatsar på hotell: Tar över driften av sex hotell och lodger på skandinaviska fjällorter

Som ett led i SkiStars arbete med att befästa positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien tar bolaget nu ett helhetsgrepp inom hotellutveckling i den skandinaviska fjällvärlden. SkiStar kommer att driva sex lodger och hotell på bolagets destinationer. Satsningen möjliggörs genom att SkiStar ökar takten inom fastighetsutveckling då bolaget idag har kommit överens med Peab om att vidareutveckla det gemensamma bolaget, Skiab Invest AB.

- Efterfrågan på aktiva semesterupplevelser i den skandinaviska fjällvärlden sommar som vinter har ökat stort under senare år i takt med den starka hemestertrenden där bra semesterboenden på attraktiva lägen med hög komfort blir allt viktigare. Nu stärker vi även vår position som ledande aktör inom hotellnäringen i den skandinaviska fjällvärlden på Norges och Sveriges främsta fjällorter där vi redan idag verkar. Med det gemensamma bolaget med Peab får vi en plattform att mer offensivt vidareutveckla vår fastighetsaffär samtidigt som vi kan satsa ännu mer på vår kärnverksamhet inom SkiStar AB: att skapa minnesvärda fjällupplevelser året runt, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef för SkiStar AB.

Skiab ska aktivt utveckla moderna, högkvalitativa och hållbara kommersiella fastigheter och bostäder i svenska och norska fjällorter och då framförallt i områdena Hemsedal och Trysil i Norge, samt Sälen, Vemdalen och Åre/Duved i Sverige där SkiStar redan idag bedriver sin kärnverksamhet. En viktig fastighetstyp för exploatering och utveckling för Skiab blir lodger och hotell. Lodgerna kan förutom boende även innehålla andra faciliteter såsom butiker och restauranger. Avsikten med utveckling av lodger är i första hand att dessa ska förhyras av SkiStar i sin helhet.

- Genom att vi får driva samtliga hotell som vi sedan tidigare varit delägare i får vi nu fördelar och bättre förutsättningar utifrån professionaliserad operativ ledning och kapitalbindning. Förutom långsiktig tillväxt kommer SkiStar även att kunna vidareutveckla erbjudandet kring förstklassigt boende på attraktiva SkiStar Lodge för våra gäster och därmed skapa ännu bättre helhetslösningar och komfort. Dessutom skapar vi en helt ny hotelldivision inom SkiStar och kommer att tillsätta en hotelldirektör med i plats i SkiStars koncernledning, avslutar Stefan Sjöstrand.

Förstklassigt boende med bästa ski-in-ski-out-läge på attraktiva SkiStar-destinationer
      Peab och SkiStar samäger sedan en tid tre fastigheter i Norge inriktat på fjällturism, parallellt har bolagen tillsammans även exploaterat markområden i Åre i det delägda bolaget Skiab. SkiStar och Peab har nu beslutat att det gemensamägda bolaget Skiab Invest AB ska förvärva resterande del av de tre delägda fastigheterna i Norge, samt tre fastigheter som SkiStar äger i Sverige och Norge. Förutom detta kommer Skiab även förvärva ett antal byggrätter av SkiStar med bra lägen i Sälen, Vemdalen och Åre för framtida exploatering*.

I det gemensamma bolaget kommer alltså initialt sex lodger och hotell att ingå med delvis fokus på konceptet SkiStar Lodge: ett boendekoncept för den som vill ha en riktigt bekväm och avkopplande semester i fjällen. SkiStar Lodge ligger alltid på bästa läge och är smakfullt designade i gedigna naturmaterial med ett fåtal meter till närmaste lift eller andra sommaraktiviteter. Lägenheterna är välutrustade med genomtänkt planlösning, generösa sällskapsytor och smarta funktioner.

Sammanställning över samtliga hotell och lodger (pdf)

Hållbarhet
      Hållbarhet är viktigt för både SkiStar och Peab vilket gör att det ska genomsyra Skiab Invest AB:s verksamhet, där en hållbarhetsstrategi ska utvecklas för såväl befintligt bestånd som fastigheter som kommer att utvecklas. Fastigheter som i framtiden etableras kommer att miljöcertifieras med målsättningen att uppnå en så hög miljöklassning som möjligt. Miljöprofilen stärks även genom att Skiab aktivt arbetar med optimering av befintliga anläggningar i syfte att minimera andelen köpt energi.

*Transaktionen är villkorad av godkännande från SkiStars bolagsstämma samt av att befintlig finansiering bibehålls eller att ny extern finansiering erhålls i samband med att överlåtelserna verkställs. Förutsatt att villkoren uppfylls senast den 15 september 2021 avses samtliga transaktioner genomföras under kalenderårets tredje kvartal 2021.

För mer information och frågor från media, kontakta gärna:
      Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, e-post: petra.hallebrant@skistar.com eller telefon: +46 729 637 332.

Pressbilder på samtliga lodger och hotell finns på SkiStars presswebb
      Samt på SkiStars Flickr-konto