SkiStar Åre: Fest, nostalgi och Freeride under Åres säsongsavslutning

SkiStar Åre: Fest, nostalgi och Freeride under Åres säsongsavslutning

1 – 4 maj är det klassisk avslutning av skidsäsongen i Åre med Freeride, SkiStar Hot Dog Challenge och Urton Open. Under Freeride blir det skönt häng i Åre Snow Park som shapas om helgen till ära. Bland annat kommer Åres egen superstjärna Henrik Harlaut att designa en egen feature. Det blir även final i Swedish Slopestyle Tour.

I år sträcker sig Åres skidsäsong ända fram till 4 maj och det finns flera roliga event kvar att uppleva. Freeride infaller 1-4 maj och inför detta byggs Åre Snow Park om och man kan räkna med en och annan ny feature. Bland annat kommer Åreåkaren tillika OS-deltagaren och X-Gamesvinnaren Henrik Harlaut att designa om tredje hoppet i svarta linjen.

I svarta linjen blir det även final i Swedish Slopestyle Tour under lördagen. Då är publiken välkommen att titta på några av Sveriges absolut bästa parkåkare när de gör upp om serievinsten.

Torsdag – lördag kan alla som vill visa upp sina parkskills vara med i FeatureJam i Freerideparken. SkiStar väljer ut en feature varje dag och bästa åket vinner. Anmälan sker på plats.

Flera skid- och snowboardleverantörer finns på plats med gratis testutrustning under hela Freeride, både i Åre Snow Park och på Kabinbanans bergstation.

De som föredrar gammalt framför nytt får sitt lystmäte under SkiStar Hot Dog Challenge som går av stapeln under lördagen. Här gäller det att plocka fram den snyggaste retrostassen och tänka puckelåkning. Pris för bästa outfit utlovas.

Såhär såg det ut förra året när ingen mindre än Tanner Hall var med och körde.

Ett annat spexigt event är Urton Open som håller till vid Timmerstugan under fredagen. Där blir det rolig uppvisning med snowracers i specialbyggda features till publikens jubel.

Film från förra årets Urton Open.

Självklart bjuder även avslutningshelgen på härlig vårskidåkning och feststämning. Och efter skiddagen blir det afterski och party på krogarna kring Åre torg.

För ytterligare information:
Helena Engelbrecht, informatör SkiStar AB