SkiStar och Svenska Skidförbundet i förnyat samarbete: Alla på snö – fast på gräs

Svenska Skidförbundets skolsamarbete rivstartar vintersäsongen. För första gången genomförs Alla på snö på konstgjort gräs hos SkiStar SummerSki i Stockholm Hammarbybacken den 7 november. Det innebär även nystarten för SkiStars och förbundets samarbete att sätta ännu fler barn och unga i rörelse genom att få fler att testa skidåkning på skoltid.

− Det blir en helt magisk start på denna Alla på snö-säsong då vi tar chansen att vara i Hammarbybacken i Stockholm, för att för allra första gången testa grässkidåkning. Det kommer att bli en supercool upplevelse för alla. Inom Svenska Skidförbundet ser vi definitivt att våra idrotter som inte är på snö kommer att göra att fler får upp ögonen för att åka skidor och snowboard, säger Katarina Fahlén, verksamhetsansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Alla på snö handlar om att Svenska Skidförbundet tillsammans med kommuner och anläggningar ger fjärdeklassare möjlighet att testa skidor och snowboard under skoltid.

- Vi är väldigt glada att fortsätta samarbeta med Alla på snö. Vi har ett gemensamt mål att bidra till att bredda sporten och att också få fler att röra på sig och att våga testa skidåkning. När vi nu investerar i sommarskidåkning i huvudstaden är jag extra stolt att vi kan bjuda på mer rörelseglädje och i längden bättre hälsa för fler skolelever, säger Stefan Sjöstrand, vd på SkiStar.

Det vanliga är förstås att Alla på snö genomförs just på snö, men Svenska Skidförbundet har både gräs- och rullskidåkning bland sina elva idrotter, vilket gör det möjligt att förlänga säsongen.

− För oss är det viktigt att vi fortsätter sprida glädjen med skid- och snowboardåkning oavsett underlag. Genom att utöka Alla på snö och även åka på gräs eller asfalt kan vi åka året om, vilket är en rolig utveckling, säger Fahlén.

Satsningen med Alla på snö har blivit en stor succé. Förra säsongen fick över 34 000 barn och ungdomar testa olika sätt att åka.

− Vi hoppas ju självklart att barnen vill fortsätta att åka i en av alla våra fantastiska föreningar och därför satsar vi ännu mer på att underlätta för detta under den kommande säsongen, avslutar Fahlén.

Fakta Alla på snö
    Under en Alla på snö-dag får barn och ungdomar kostnadsfri tillgång till utrustning, anläggning och vägledning – för att utforska glädjen att åka skidor eller snowboard. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar, med stöd av gymnasieelever som utbildats i att leda och coacha barn på snö. Sedan starten 2009 har över 180 000 barn och ungdomar aktiverats genom Alla på snö.

Den 7 november genomförs alltså aktiviteten hos SkiStar Stockholm Hammarbybacken då två klasser från Vasastans Montessoriskola deltar, åk 3 och 4. Under vintern återkommer aktiviteten till Stockholm Hammarbybacken och även på andra skidanläggningar hos SkiStar och andra aktörer.

Mer information:
    SkiStar Stockholm Hammarbybacken och SummerSki
    Allt om Stockholm Hammarbybacken
    Alla på snö

Kontaktpersoner:
    Katarina Fahlén, verksamhetsansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet, Tfn +46 (0)70 372 20 41, Katarina.Fahlen@skidor.com
    Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef SkiStar AB, tfn 0729-637 332 eller +46 280 841 60, petra.hallebrant@skistar.com