Skidsäsongen har öppnat hos SkiStar: Nya SummerSki invigt i Stockholm Hammarbybacken

Idag var det världspremiär för sommarskidåkning i nya Stockholm Hammarbybacken, Sveriges första, moderna, alpina skidarena på konstgräs. Satsningen på SummerSki är en viktig milstolpe i bolagets omställning att satsa på aktiviteter året runt, nu även mitt i huvudstaden. Med vid premiären för att ta de första officiella svängarna var ingen mindre än världscupsåkaren Kristoffer Jakobsen.

Klockan 14 öppnades arenan och alla nyfikna skidentusiaster kunde ta sig uppför berget med liften och nedför skidbacken; en arena på närmare 9 000 kvm konstgräs, speciellt framtaget för att efterlikna känslan av att åka på snö i en nypistad nedfart. Här finns även en sommarvariant av SkiStar Snow Park med ett antal features såsom rails och boxar som designats av SkiStars nya ambassadör: Freeskiåkaren och OS-medaljören Jesper Tjäder. Dessutom finns ett nybörjarområde lättillgängligt med rullband.

- Äntligen är vi igång med vår unika satsning på SummerSki i Sverige. Det känns fantastiskt kul att kunna erbjuda alla stockholmare och besökare en möjlighet att åka skidor även när det inte är vinter och upptäcka glädjen med skidåkning året runt. Med satsningen är vi närmare vårt hållbarhetsmål att sätta ännu fler människor i rörelse och aktivitet för en bättre hälsa och välbefinnande, där nya Stockholm Hammarbybacken är en viktig pusselbit, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef på SkiStar AB.

Världscupsåkaren Kristoffer Jakobsen, som är mitt uppe i säsongsförberedelserna, var idag med och körde de första officiella svängarna i backen precis innan öppningen för allmänheten.

- Det känns som en jättekul grej som kan göra att skidåkningen fortsätter att växa. Att kunna göra det i huvudstaden känns också jätteviktigt. Det var mycket spännande och kul att jag fick vara först ut i backen en dag som denna, säger Kristoffer Jakobsen.

Vid sidan av SummerSki finns sedan tidigare i somras även de nya aktiviteterna SkiStar Klätterpark, Mountain Coaster och Mountain Tube, som haft många besökare hittills.

Öppettider:

SummerSki hos SkiStar i Stockholm Hammarbybacken har under hösten öppet onsdag-torsdag kl 14-20, fredag kl 14-18 samt lördag-söndag kl 10-18. För att åka krävs ett SkiPass som du köper på skistar.com eller i SkiStars app. Övriga aktiviteter har också fortsatt öppet under hösten på torsdagar till söndagar samt på höstlovet.

För detaljerade öppettider, mer information om Stockholm Hammarbybacken samt biljettköp: https://www.skistar.com/sv/hammarbybacken/