SkiStar och Volvo samarbetar för fler hållbara fjällupplevelser

SkiStar och Volvo samarbetar för fler hållbara fjällupplevelser

En viktig del i SkiStars hållbarhetsresa är att bidra till omställningen och elektrifieringen av fordonsflottan för att minska utsläppen. I samband med byggnationen av nya sommarsatsningen på Valleberget i Lindvallen, Sälen har SkiStar därför samarbetat med Volvo Construction Equipment (Volvo CE) och Volvo Trucks och använt deras elfordon.

Klimatförändringarna har en direkt och betydande påverkan på SkiStars verksamhet i framtiden där vita, kalla vintrar är en förutsättning för vinterverksamheten. Därför har bolaget satt ambitiösa klimatmål till 2030 att minska de totala utsläppen med 50 procent och att vara helt klimatneutrala i driften av fjällanläggningarna. Redan idag används elsnöskotrar i driften och även en elpistmaskin, samtidigt som alla pistmaskiner drivs på förnybar diesel (HVO100), som har minskat utsläppen med 84 procent jämfört med startåret 2015/16.

En annan del av hållbarhetsarbetet är att få fler människor i rörelse och att då kunna erbjuda en aktiv semester i fjällen året runt. SkiStar Sälen, en del av Sälenfjällen, är i dag världens fjärde största vinterdestination och i utvecklingen av nya sommaraktiviteter på destinationen vände sig SkiStar till Volvo , eftersom båda företagen har sällat sig till Science Based Targets-initiativet, med ett gemensamt engagemang för att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i värdekedjan senast år 2040, i linje med Parisavtalet.

För att minska utsläppen vid byggnationen av nya Valleberget användes är en Volvo L20 Electric-hjullastare, en Volvo ECR25 Electric-grävare från Volvo, såväl som en eldriven Volvo FE-lastbil.

- På SkiStar har vi höga ambitioner med vårt hållbarhetsarbete och har redan minskat koldioxidavtrycket med 84 procent under de senaste sex åren. Tack vare samarbetet med Volvo har vi under en 3,5 veckas mätperiod minskat CO2-utsläppen med 1,7 ton och energikostnaderna med 75%. Detta är ett bra exempel på hur vi tillsammans med partners kan minska våra utsläpp så att våra gäster också ska få njuta av mer hållbara fjällupplevelser både idag och i framtiden. Vi hoppas därför kunna göra fler liknande projekt framöver, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Valleberget i Lindvallen har nu öppnat upp för allmänheten. Här kan du testa sommarskidåkning, SummerSki, där det artificiella gräset består av biologiskt framställd plast från sockerrör och själva plastmattorna producerats i Sverige. Här finns också Mountain Coaster (spårrodel) och Mountain Tube (som en rutschkana du åker på med gummiringar) i direkt anslutning till SkiStar Lodge Lindvallen. En stenkast bort finns tillgång till både cykling i SkiStar Bike Park Trail och klätterpark vid Svansjön samt access till liftburen cykling- och vandring på fjället. Läs mer

Projektet har möjliggjorts genom ett nära samarbete mellan SkiStar, Volvo CE, Volvo Trucks och deras respektive återförsäljare: Swecon Anläggningsmaskiner samt Rolf Ericson Lastvagnar och Bussar.

SkiStar & Volvos film (Youtube)

Se hela Volvos film om projektet (Youtube)

Mer om SkiStars hållbarhetsarbete