SkiStar får värde 34 av 100 i Verians nya i Hållbarhetsindex.

SkiStar får värde 34 av 100 i Verians nya Hållbarhetsindex: Vi måste belysa vårt hållbarhetsarbete mer

Fjällturismbolaget SkiStar som erbjuder aktiviteter året runt i Skandinavien, erhöll värde 34 av 100 när allmänheten rankade bolaget i Hållbarhetsindex från Verian, tidigare Sifos samhällsundersökningar. Detta reflekterar bolagets engagemang inom tre områden; miljö- och klimatansvar samt samhälls- och socialt ansvar. I indexet återfinns ett antal bolag som Ikea, H&M, SJ och Ericsson. Det framgår att allmänheten har låg kunskap om vad företagen gör kring hållbarhet.

- Hållbarhet är en integrerad del av vår affärsstrategi och vi är stolta över att se oss tillsammans med välkända bolag placerade i detta index, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar. Hållbarhet är själva hjärtat i vår verksamhet och det vi lever av. Mätningen är bra och blir ytterligare en kompass som pekar på vart vi befinner oss. Vår strävan är att ständigt förbättra vår verksamhet och bidra till en mer hållbar framtid och vara en samhällsbyggare i de regioner vi verkar i.

SkiStar arbetar för att förbättra kundnöjdheten genom att erbjuda minnesvärda fjällupplevelser samtidigt som de strävar efter hållbar verksamhet och stark finansiell prestanda. Bolaget har högt uppsatta mål och arbetar aktivt för att nå dessa samt stötta samhällena i glesbygden på destinationerna. I bolagets fundament för hållbarhetsområdet finns; Aktivering & rekreation, Ekosystem & påverkan samt Dialog & samspel.

- Vi måste bli bättre på att berätta om vår hållbarhetsstrategi, mål och våra initiativ för de som bor och verkar på våra destinationer, säger Fanny Sjödin Hållbarhetschef på SkiStar. Vi kan hjälpa till att öka kunskapen bland våra gäster, medarbetare, partners och allmänheten genom att informera mer om våra engagemang och samarbeten inom hållbarhet och de steg vi tar för att göra skillnad.

För att förbättra sitt värde i Verians hållbarhetsindex i framtiden kommer SkiStar först och främst att arbeta fokuserat mot hållbarhetsmålen och tydliggöra vad bolaget redan gör inom området. Ett av de viktigaste områdena är klimatfrågan och den kan bara lösas tillsammans. Därför har SkiStar lanserat sin nya hållbarhetssajt ”Tillsammans för vita vintrar”. Allmänheten och gästerna kan bidra till bolagets hållbarhetsarbete genom att besöka nya hållbarhetssajten, som erbjuder fakta, F&Q (frågor och svar), information och inspiration om hur alla kan bidra tillsammans.

SkiStar har tagit stora kliv framåt inom miljö- och klimatansvar samt samhälls- och socialt ansvar. Här listas några av initiativen inom respektive kategori.

- Inom Ekosystem och påverkan "Mot våra ambitiösa klimatmål arbetar vi genom att etablera mer cirkulära system för att vi ska minska vår påverkan, och göra det möjligt för våra gäster att göra klimatsmarta val": Hela pistmaskinsflottan drivs av förnybar diesel (HVO 100). 100 av världens första eldrivna serietillverkade elsnöskotrar är beställda.

- Inom Dialog och samspel "Vi ska vara en drivande aktör för hållbar fjällturism på våra destinationer": På alla SkiStars fjälldestinationer erbjuds kommunrabatt till vuxna och årligen genomförs kommundagar, vinter och sommar, där det bjuds på kostnadsfria och rabatterade testa på-aktiviteter.

- Inom Aktivering och rekreation "Vi vill främja en mer aktiv och hållbar livsstil, och bidra till ett ökat välbefinnande": På alla SkiStars fjälldestinationer erbjuds barn upp till 15 år boende i kommunerna gratis SkiPass. Tillsammans med Svenska skidförbundets projekt "Alla på snö" ger SkiStar tillsammans med kommuner och skidanläggningar på flera platser i Sverige, elever i årskurs 4 möjlighet att testa skidor och snowboard kostnadsfritt under skoltid. Under hösten lanserades träningsvideos för att få fler i rörelse tillsammans med ambassadören Charlotte Kalla.

Fullständig information om Verians hållbarhetsindex Företag 2023 finns här >

För mer information: