SkiStar presenterar sommarens nyheter: Succén fortsätter med nya cykelsatsningar, fjällvandring, aktivitetshotell och evenemang

Det stora intresset att semestra i den skandinaviska fjällvärlden håller i sig. Med bara fyra månader kvar till sommaren är det därför hög tid att börja planera semestern i Sverige och Norge. Efter förra sommarens besöksrekord fortsätter SkiStar med flera investeringar i SkiStar Sports & Adventures för att möta gästernas efterfrågan på en aktiv sommarsemester.

- På SkiStar vill vi främja en aktiv livsstil och att fler ska få uppleva och njuta av den fantastiska skandinaviska fjällvärlden tillsammans med familj och vänner även på sommaren. Vi såg ett enormt intresse redan förra sommaren när vi satsade stort och hemestertrenden har ju hållit i sig nu ett par år. Därför är det snarare tal om en beteendeförändring och inte en trend längre: att röra på sig på sommarsemestern tillsammans med nära och kära och samtidigt kunna bo bra och äta bra är här för att stanna, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar AB.

Flera nyheter till sommaren 2022
Redan förra sommaren introducerades en hel del nyheter inom SkiStar Sports & Adventures i framförallt Åre, Sälen och Trysil med nya cykelleder, klätterparker, padel och camps för barn och unga med Valle Kids Club och Teen Camp bike. I år fortsätter satsningen på bland annat nya trailleder, pumptracks, äventyrsgolf med mera. Dessutom erbjuds flera helhetsupplevelser med t ex bra boende, spa, vandring och golf genom paketerbjudanden på SkiStars hotell och lodger. En nyhet till sommaren är att båda SkiStars aktivitetshotell i Trysil är öppna (Radisson Blu Mountain Resort & Residences samt Radisson Blu Trysil) samt även SkiStar Lodge Experium i Lindvallen och SkiStar Lodge Alpin i Hemsedal.

Här följer några exempel på nyheter:

MTB-cykling:

• Två nya trailleder och en 1200 kvadratmeter ny pumptrack i Sälen
  • Nya trailleder i Åre Bike Park Trail i Björnen tillsammans med Åre Destination och uppgradering av Serpentinen, Lilla Blå och Månskogen i Åre Bike Park Downhill
  • Två nya liftburna flowtrailleder från toppen vid Fjällekspressen i Trysil
  • En färdigställd liftburen flowtrailled på 8 km i Hemsedal
  • Föreningen Åre Bergcyklister inviger en av Sveriges största asfaltspumptrack i anslutning till Åre Bike Park

Klätterparker:

• Succén med klätterparkerna fortsätter och i Sälen utvidgas parken med två nya banor och en ny Zipline samt även i Åre med två nya banor.

Valle Kids Club och Teen Camp Bike:

• Det stora intresset för Valle Kids Club gör att nu även 3-åringar är välkomna och får en egen grupp i Valle Kids Club i Sälen.
  • Även Teen Camp Bike utvecklas i Åre med Team Camp Bike Downhill för 12-15 åringar som är ute efter extra fart.

Alla sommarens nyheter

Äntligen en sommar fylld av evenemang och events i fjällen
Till skillnad från föregående sommar öppnar fjällvärlden nu upp för massor av evenemang och events för hela familjen på alla nivåer hela vägen fram till och med oktober, tack vare de släppta restriktionerna. I Sälen introduceras till exempel Tjejmilen för första gången 18 juni, i Trysil öppnar sommarsäsongen upp med Trysil Bike Arena Let’s GO! 26 maj och i Åre är Skandinaviens äldsta multisporttävling tillbaka då Åre Extrem Challenge byter skepnad och blir Åre Extrem Week 29 juni-2 juli. Läs mer om alla sommarens evenemang

- Det känns fantastiskt kul att kunna introducera så många nyheter och evenemang denna sommar då vi det att många längtat efter den där lilla extra utmaningen eller bara att få njuta av fjällvärlden och koppla av tillsammans, fortsätter Stefan Sjöstrand.

- En extra bonus är att vi i år erbjuder så många bra paket för t ex vandring, cykling och golf på våra hotell och lodger för att skapa en minnesvärd fjällupplevelse för hela familjen. Bokningen är öppen på skistar.com och det gäller att passa på att boka nu redan nu för att ta del av alla prisvärda erbjudanden, avslutar Stefan.

Boka och läs mer om SkiStar Sports & Adventures

Massor med sommaraktiviteter på alla SkiStars destinationer
    Det finns många aktiviteter att göra och mycket att upptäcka på SkiStars fjälldestinationer där också flera restauranger och caféer har sommaröppet. I t ex Vemdalen kan du spela golf, ta yogaklasser utomhus, åka på viltsafari, kanotsafari eller njuta av fjällridning, vandring och cykling. I Åre byggs t ex en ny utsiktsplats byggs runt kabinbanans topp för att kunna njuta av oändliga vyer och Åre Skateboardförening inviger en ny betongskatepark vid Åre Strand. Även i Sälen utvidgas vandringen ytterligare med utveckling av leder och spångbygge bland annat på fjället i Lindvallen och vid Högfjället.

Läs mer på respektive destinations hemsida:
    Vemdalen
    Sälenfjällen

Åre

Trysil

Hemsedal

För frågor från media, kontakta gärna:
    Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn 0729-637 332.

Pressbilder:
    finns på SkiStars presswebb samt på SkiStars Flickr-konto