SkiStar Sälen rustar för sommarsäsongen:  Hela listan på sommarens aktiviteter

SkiStar Sälen rustar för sommarsäsongen: Hela listan på sommarens aktiviteter

Snart är sommarsäsongen här och SkiStar Sälen laddar inför ännu en sommar med många besökare och flera nya aktiviteter och evenemang inom ramen för bland annat satsningen SkiStar Sports & Adventures. Här är hela listan över allt du kan göra och behöver behöver för en minnesvärd fjällupplevelse i sommar.

Öppning 3 juni:

SkiStars Klätterpark och SkiStar Bike Park Trail i Sälen öppnar 3 juni. Klätterparken håller öppet fredag-söndag fram till 24 juni, sedan öppet dagligen fram till 14 augusti, se https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/salen/sommar-i-salen/oppettider/

Klätterparken har två nya leder:

- Stjärnfallet, röd svårighetsgrad

- Fjällfen, grön svårighet

- 1 ny zipline

Cykling:

SkiStar Bike Park Trail – Experiumtorget (Svansjön):

Området SkiStar Bike Park Trail vid Svansjön, Experiumtorget fortsätter att växa och till midsommar öppnar två nya leder; Mystery shopper och Fun Ride. Det byggs även ytterligare en större asfalterad pumptrack som förväntas bli klar under sommaren 2022.

- Fun Ride – är en slinga som blir ca1 km lång och kommer att innehålla ett flertal utmanande teknikhinder i timmer som passar hela familjen.

- Mysteryshopper grön 1,5 km maskingrävd trailled.

- Pumptrack 1200 m2, svårighet blå.

SkiStar Bike Park Downhill - (Liftburen cykling) och liftburen vandring:

Alla våra downhill-leder uppdateras och får en ordentlig ansiktslyftning inför sommaren. Destination Sälenfjällen har också arbetat med att förbättra en hel del vandringsleder som nås enkelt till fots eller med hjälp av de sommaröppna liftarna.

Liftar:

Till sommaren 2022 kommer även Experium Express vid Experiumtorget att vara öppen vilket gör att SkiStar nästan dubblar kapaciteten i liftarna från föregående år.

- Gustav Express 24 juni t o m 14 augusti

- Experium Express 24 juni t o m 14 augusti samt fredag-söndag 19 aug t o m 25 september

SkiStar camps och guider/kurser:

- Nyhet: SkiStar Olympic Youth Camp: med bland andra Nils van der Poel och Jesper Tjäder; dagläger med fokus på hållbart idrottande för alla 11-14-åringar, 26-30 juni

- Teen Camp Bike - för barn och unga som vill upptäcka cykling i alla dess former, 3-dagarsläger v 26-32.

- Learn to ride - grupplektion för dig som är nyfiken på Downhill

- Privat cykelguide - finns också för den som vill ha en privatlektion i Downhill

- Valle Kids Club: förra sommaren blev en succé och Valle och hans aktivitetsledare är supertaggade på att träffa alla små äventyrare, såväl gamla som nya, igen under sommaren 2022. Nyhet! I sommar får även 3-åringar chansen att hänga med Valle på äventyren i Valles Kids Club, vecka 26-32, 2 eller 3-dagarsläger.

SkiStarshop Concept Store flyttar till nya lokaler:
Till sommaren flyttar SkiStarshop Concept Store från Sälfjällstorget och in i helt nya lokaler vid handelsområdet i Lindvallen. Officiell invigning blir midsommarhelgen. Du förbokar enkelt din cykelhyra på skistar.com och all info om sommaröppna Skistarshop där du kan hyra cykelutrustning finns på https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/salen/sommar-i-salen/oppettider/

Event och arrangemang:

17-19 juni Tjejmilen Lindvallen

1-3 juli Orienteringstävling 3+3 Högfjället

2-3 juli JÄRV Sälen Lindvallen

5-6 aug AIM Challange Lindvallen

12-14 aug CykelVasan Sälen Lindvallen

20 aug UltraVasan Lindvallen

20 aug Vasastaffetten Sälen-Mora Lindvallen

25-28 aug Livsnjutarweekend Lindvallen

2-3 sep Fjällmaraton Sälen Lindvallen

15-18 sep She Rides Höst Camp Lindvallen

14-16 okt Fjällnjut & träning med Kristin Kaspersen Lindvallen

Mer info: https://www.skistar.com/sv/vara-skidorter/salen/sommar-i-salen/event-tavlingar-salen/

Restauranger:

Förutom Sälenfjällens sommaröppna restauranger så utökar SkiStar utbudet av mat och fika i Klätterparken vid Svansjön, Lindvallen tillsammans med HUSKI, Sia Glass och SCAN.

Boende och övrigt:

Boende bokas på skistar.com, Experium håller öppet och även SkiStar Lodge Experium, Lindvallen. SkiStar Lodge Hundfjället håller stängt.

Padel finns i Lindvallen samt Äventyrsgolf vid SkiStar Lodge Experium.

Scandinavian Mountains Airport:

BRA planerar att köra 12 flygningar Ängelholm - Sälen onsdagar och lördagar i perioden 6 juli – 26 juli. Läs mer på BRA

Samtlig info om sommar hos SkiStar Sälen hittar du på:

För mer information från media och journalister, kontakta gärna:
Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn 0729-637 332

Pressbilder: https://www.skistar.com/sv/pre... och https://www.flickr.com/photos/...

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året utanför kontorstid, vänligen kontakta SkiStars kundservice på 0771-84 00 00 +46 280 841 60