Förra årets stora nyhet, klätterparken, väntas locka många sommargäster till Vemdalen.

SkiStar Vemdalen avslutar en lång vintersäsong och förbereder nu sommarens aktiviteter

Efter en lång vintersäsong, som inleddes redan den 4 november, har Vemdalen haft 169 dagar med skidåkning. Vemdalsskalet når vinterns toppnotering av ackumulerat snöfall med 415 cm när liftarna stänger söndagen den 21 april. Vintersäsongen har inte bara bekräftat Vemdalens rykte som en snösäker destination, utan även stärkt intresset för vinteraktiviteter och skidåkning. Lagom till midsommar öppnas förra sommarens stora nyhet, klätterparken, tillsammans med liftburen cykling.

En höjdpunkt under vintern var att SkiStar Vemdalen tilldelades utmärkelsen Årets Fjällanläggning under Grand Travel Award. Över 3 000 svenska resenärer röstade och motiveringen löd "Med oöverträffad skidåkning och boendemöjligheter förknippas Vemdalen med en upplevelse utöver det vanliga".

Anders Lundqvist, destinationschef på SkiStar Vemdalen, berättar: Vårt engagemang för att göra det lilla extra och försöka överträffa gästernas förväntningar är en av våra drivkrafter. Utmärkelsen Årets Fjällanläggning visar att våra gäster tycker att vi är på rätt väg. Jag är både stolt och glad över medarbetarteamet som gör detta möjligt, och att få vara en del av det. Det är fantastiskt att avsluta en så lång vintersäsong och samtidigt se fram emot sommarens äventyr.

Den 20 juni slår SkiStar Vemdalen upp portarna för sommarsäsongen. Klätterparken med zipline och en klättringshöjd på 8 meter blev förra årets stora succé och väntas locka sommargäster tillsammans med cykling på trailleder som nås med lift samt pumptracks och övningsområde, s.k. skills area. För de som inte har egen utrustning finns cyklar att hyra vid Skalets torg.

- Vi ser fram emot att välkomna både nya och återkommande gäster, stugägare och samarbetspartners till alla sommaraktiviteter här i Vemdalen, där Vemdalsskalet är utgångspunkten. Det är också glädjande att resan till oss kan bli ett äventyr i sig genom Sverige, då man kan ta tåget hit i sommar, avslutar Anders Lundqvist.

SkiStar Vemdalens sommaren 2024

Från 20 juni har liften Skalet Express öppet dagligen. Mer information om öppettider här

I Vemdalen finns Hovde Hotell, stugor och lägenheter att hyra. I närheten av boenden finns vandringsleder, cykelstigar, fiskevatten, två golfbanor m.m. Med bil nås allt detta inom ca 20 min. På Vemdalsskalet finns också livsmedelsbutik, en stor sportshop med cykeluthyrning och en inredningsbutik. I omgivningen finns även restauranger och caféer.

Klätterpark med två ziplines

5 olika banor i varierande svårighetsgrader. Mängder av olika hinder, alla placerade i stolpar mellan träden där armgång, lianer och broar är några exempel. Höjderna i parken varierar och är som som högst 8 meter upp i luften.

Cykling

Vid Skalet Express/Skalets torg hittar du två trailleder som du enkelt tar dig till med Skalet Express. Trailleder består i huvudsak av maskingrävda leder som löper genom skog och mark. Lederna har olika svårighetsgrader (grön/blå) där inslag av hopp, dropp och doserade kurvor förekommer.

På Vemdalsskalet finns en pumptrack som är en typ av bana där man med hjälp av sin rörelseenergi ”pumpar” sig framåt istället för att trampa. Den består av två banor, varav en pumptrack och en grusad bana (shorttrack).

Vid liften Skalet Express finns en skills area. En skills area är ett övningsområde för träning av hopp, kurvor och balans. Banorna är roliga tekniskt och passar för stora och små.

Vandring

Vemdalen bjuder på totalt 80 km spektakulär fjällvandring. Här finns lättillgängliga leder, fina grillplatser, vackra vyer och utflyktsplatser som vattenfall.

Golf

I Vemdalen finns två fina golfbanor i vackra fjällmiljöer. Golfbanorna i Klövsjö och Hede passar för såväl nybörjare som rutinerade golfare.

Fiske

I Vemdalen finns ett varierat och välskött fiske; på fjället och i skogslandskap, i sjöar och tjärnar såväl som fina strömmar.

För fler bilder av aktiviteter: https://www.flickr.com/photos/...