Succéveckor hos SkiStar under jul och nyår: Mycket goda snöförhållanden inleder året

Intresset att spendera jullovet i den skandinaviska fjällvärlden på SkiStars destinationer har varit mycket stort även denna vinter. Det kalla decembervädret har gjort att SkiStar kunnat producera massor med kanonsnö som bäddar för en lång och snösäker vintersäsong. Flera destinationer, framförallt Trysil, Hemsedal och Sälen, har även fått en hel del natursnö under de senaste dagarna. Dessutom har fler än 7 av 10 gäster varit mycket nöjda med sin vistelse enligt de senaste gästundersökningarna.

- Det är oerhört glädjande att vi har haft så många gäster på våra destinationer under jul- och nyårsveckorna, trots utmaningar i omvärlden. Bara den 30 december hade vi över 67 000 skidåkande besökare* på våra destinationer, vilket är den näst högsta besökssiffran vi haft just denna dag. Det visar verkligen att många fortsatt väljer att åka till i fjällen och prioriterar alpin skidåkning även under svårare tider. Trenden att semestra på hemmaplan i den fantastiska skandinaviska fjällvärlden håller därmed i sig, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef för SkiStar.

Ytterligare några exempel:

• Den 30 december hade SkiStar Hemsedal över 7 500 skidåkande besökare, vilket är all-time-high denna dag.
  • Den 27 december hade SkiStar Trysil 10 381 skidåkande besökare, vilket är väldigt nära rekordet för denna dag på 10 475 år 2019.
  • Den 30 december hade SkiStar Åre 16 860 skidåkande besökare, vilket är det näst högsta någonsin detta datum (17 431 år 2017).
  • Samma dag toppade även SkiStar Sälen med 19 347 skidåkande besökare, i paritet med succéåret 2018 samma datum.
  • Sist men inte minst hade även SkiStar Vemdalen dagen före nyårsafton 11 832 skidåkande besökare, mycket nära rekordet samma datum 2019 med 11 991.

Puderlarm och massor av aktiviteter framöver
Under den senaste tiden har det även snöat en hel del på flera skidorter. I Trysil och Hemsedal har det under de senaste dagarna fallit över 42 respektive 92 cm nysnö. Snödjupet är nu 75 cm i Sälen (Lindvallen), 50 cm i Vemdalen (Vemdalsskalet), 38 cm i Åre, 83 cm i Trysil och 150 cm Hemsedal. Även Stockholm Hammarbybacken har fortsatt öppet alla liftar och nedfarter.

- Vi har haft idealiska förhållanden för att producera snö, tack vare kylan i december och våra investeringar i ännu bättre snöproduktion. Natursnön som kommit ger också en extra krydda som vi vet att våra gäster uppskattar. Det visar även våra senaste gästundersökningar där fler än 7 av 10 har haft en minnesvärd fjällupplevelse hos oss. Nu laddar vi vidare för en lång vintersäsong fylld med många aktiviteter på våra destinationer, säger Niclas Sjögren Berg, operationell direktör på SkiStar.

Efter vintersäsongens första period av intensiva högsäsongsveckor fortsätter säsongen hos SkiStar med massor av aktiviteter och evenemang i januari-februari, med alltifrån populära SkiStar Winter Games till de uppskattade Valles vinterveckor i januari samt vecka 13, med gratis gruppskidskola, skidhyra och SkiPass för barn till och med sex år på SkiStars skidorter. Mer om Valles vinterveckor

Från och med mitten av februari tar sportloven vid som redan nu är väldigt bra bokade och populära, inte minst bland barnfamiljer som väljer att semestra på skidorterna under lovperioderna.

Alla aktiviteter och evenemang hittar du här

Snödjup och öppettider mm

*Med skidåkande besökare avses de som nyttjat SkiStars liftsystem under perioden 22 december 2022-8 januari 2023. Barn under sju år som åker gratis inkluderas därför inte i statistiken ovan. Denna grupp brukar uppskattningsvis utgöra cirka 6-12% av besökarna beroende på destination och vecka. Enligt branschstandard utgör de 10% av det totala antalet skidåkande besökare.

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.