1 700 starter väntas ungdomarna göra under SkiStar Winter Games i Sälen 2024.

Unikt samarbete med lokala skidklubbar: SkiStar Winter Games samlar 700 ungdomar i Sälen för skidglädje och gemenskap

Kärnan i SkiStars verksamhet är att få människor i rörelse och där är alpin skidåkning grunden. Nu har SkiStar Sälen och de lokala skidklubbarna det stora nöjet att bjuda in ungdomar till det årligen uppskattade evenemanget SkiStar Winter Games i Sälen. Mellan den 9 till 13 april kommer framtidens unga alpina åkare ges möjligheten att tävla parallellt med dagens alpina elit i en arena som återspeglar spänningen och intensiteten av en riktig världscuptävling.

Fredrik Rydén, Koncept- och evenemangschef på SkiStar, uttrycker: Detta är en unik möjlighet för våra unga skidåkare. Att tävla och lära sig av det svenska alpina landslaget, som själva en gång varit deltagare i SkiStar Winter Games, är en minnesvärd upplevelse som vi förväntar oss kommer att inspirera nästa generation av skidåkare.

SkiStar stödjer de lokala skidklubbarna genom att kontinuerligt vara klubbarnas träningsarena under vintern samt vara en del av evenemanget SkiStar Winter Games. De lokala föreningarna Sälens IF och Malungs Slalomklubb står, tillsammans med SkiStar Sälen, som värdar för genomförandet av SkiStar Winter Games i Lindvallen där 700 ungdomar väntas tillsammans göra 1 700 starter.

-Redan i början av 80-talet började vi genomföra damtävlingen Snödroppsslalom i Lindvallen som snabbt blev väldigt populär. I begynnelsen var syftet med tävlingen att göra fler kvinnor delaktiga i funktionärsarbetet. Det var där allt startade för oss. Idag är SkiStar Winter Games i Sälen en av Europas största ungdomstävlingar och vi är oerhört stolta att vara en del av det. SkiStar Winter Games betyder väldigt mycket för oss som klubb, säger Stefan ”Foppe” Forsman, Malungs SLK (slalomklubb).

Evenemanget kommer att inkludera storbilds-TV, livesändning, meet & greet med landslaget, skidtest och prisutdelning på Experium. Det är en utmärkt möjlighet för ungdomar att få inspiration och uppleva den spännande atmosfären i en professionell tävling. Tävlingar kombineras med aktiviteter som inspirerar till skidglädje, både i och utanför tävlingsarenan. Från svenska alpina landslaget väntas Anna Swenn-Larsson, Sara Hector samt Kristoffer Jakobsen komma till evenemanget.

- Alpin skidåkning är vårt DNA, så att stötta de lokala skidklubbarna på våra destinationer är en självklarhet för oss. Evenemanget SkiStar Winter Games, som tidigare i år gick av stapeln i Vemdalen, som nu genomförs i Sälen är också något vi gör för att främja en aktiv livsstil och ge vårt stöd för skidsporten. Vi välkomnar nu alla, såväl funktionärer och deltagare som gäster till SkiStar Winter Games 2024 i Sälen Lindvallen, avslutar Fredrik Rydén.

-Vi på Sälens IF ser alltid fram emot SkiStar Winter Games. Det är ett betydelsefullt evenemang för vår förening och våra aktiva, en helg som avslutar säsongen på bästa sätt och skapar en längtan till nästa, säger Magnus Pålsson Sälens IF.

Även på SkiStars norska destination Hemsedal genomförs SkiStar Winter Games 18-21 april.

För mer information:

Fredrik Rydén: 070- 311 82 83