Vintersäsongens nyheter hos SkiStar i Åre och Vemdalen: Ny expresslift, förbättrade snösystem och fantastisk skidåkning

Vintern 2022/23 i Åre och Vemdalen bjuder på många spännande nyheter, med alltifrån förbättrad snöproduktion, förlängda öppettider, utökning av Skalets paradnedfart Turisten till en helt ny SkiStar Snow Park i Duved i samarbete med SkiStars ambassadör och OS-medaljören Jesper Tjäder. Dessutom öppnar den nya sexstolsliften Stjärnliften i Åre.

-Det känns fantastiskt att till vintern äntligen kunna förbättra kapaciteten i centrala Åre med vår nya toppmoderna expresslift Stjärnliften, som är ett viktigt steg i vårt arbete med att väder- och vindsäkra Åres skidsystem. I år kan du som gäst inte bara ta en tidig morgonsväng, ”åtta i åttan” i Åre By, utan nu finns också möjligheten att njuta av morgonskidåkning klockan 8 även i Duved. Hos oss kommer det förhoppningsvis finnas något för alla i samtliga skidområden och för alla åldrar och nivåer, säger Sebastian Thomasson, destinationschef för SkiStar Åre.

Ett axplock av förbättringar och nyheter i SkiStar Åres skidområden:

• En ny Expresslift, Stjärnliften, byggs i centrala Åre och ersätter Worldcup-liften. Den nya 6-stolsliften har en kapacitet på 2600 personer/timme på vintern och 1000 personer/timme under sommarsäsongen. Liften är därmed den första liften i Sverige som byggs för att transportera människor både sommar och vinter.
  • I Duved byggs en ny SkiStar Snow Park tillsammans med vår ambassadör Jesper Tjäder.
  • Ny Skicrossbana planeras i Duved.
  • Knappliften Mini Tege byts ut till en mer driftssäker och modernare lift med viss kapacitetsökning.
  • Utökade öppettider med morgonskidåkning i Duveds linbana 08:00 varje dag. Vi fortsätter även med utökade öppettider under lovperioderna.
  • Markförbättringar i SkiStar SnowPark Bräcke där hoppkropparna i de röda och svarta linjerna blir jordhögar under barmarksperioden vilket gör att vi kan öppna parken tidigare på säsongen. Detta är även viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv då det går åt mindre snö.
  • Vi förstärker snösystemen i Duved och centrala Åre ytterligare och säkerställer därmed snö på fler positioner och med bättre räckvidd i skidområdena.

SkiStar Vemdalen:

• Den klassiska nedfarten Turisten breddas och förlängs till toppen av Hovde Express så att du enkelt kan ta dig ner i Turisten och vila benen på väg upp i Hovde Express. Den nya nedfarten blir belyst.
  • Mellanliften kortas något för att skapa plats för breddning av Turisten. Den övre delen schaktas om för att skapa en lite enklare nedfart.
  • Snösystemet förstärks med snöläggning i Torgbacken och Björnvallens liftspår i Björnrike samt i den nya delen av Turisten.
  • Längdskidåkning: SkiStar Cross Country Arena flyttar in i Björnrike. Här finns totalt 7,5 km spår uppdelat på fyra slingor varav 3 km blir elbelysta. Toaletter, vallarum och värmestuga finns intill arenan.

-Det är ett intensivt arbete som pågår med att förbättra vår centrala nedfart Turisten på Skalet som vi vet är uppskattad av många gäster. I vinter kan du ta ut carvingsvängarna ännu mer och njutförsåka nedför pisten på ett helt nytt sätt. Vi hoppas och tror att vinterns nyheter kommer att bidra till ännu fler minnesvärda fjällupplevelser hos våra gäster som besöker vår fjällpärla, säger Anders Lundqvist, destinationschef för SkiStar Vemdalen.

SkiStarshop:

• Ny SkiStarshop Concept Store i Björnen öppnar upp i gamla SkiStarshop-lokalerna.
  • SkiStarshop Concept Store på Vemdalsskalet har fått en uppfräschning och renoverats invändigt.
  • Gäster som förbokat sin skidutrustning via skistar.com får möjlighet att välja utkörning direkt till boendet i Åre och Vemdalen. Gäller utvalt boende.
  • En annan nyhet är obemannade SkiStarshops på de svenska destinationerna som kommer att vara öppna dygnet runt där du tar dig in och handlar ett urval av nödvändiga produkter, enkelt och smidigt med en app.

Hållbara fjällupplevelser:

Återvinning:
Satsningen på ännu mer hållbara destinationer fortsätter och den en stor nyhet är att SkiStar börjar med försäljning av begagnade skidor via skistarshop.com från sitt eget lager.

Hållbart resande:
För den som reser med elbil kommer mobila laddstationer att finnas på strategiska platser under högsäsong på vägen till Åre och Vemdalen. Förra året installerades över 150 nya laddstolpar för elbilar på SkiStars destinationer och inför i år är planen att dubbla kapaciteten främst på SkiStars parkeringar samt vid de byggprojekt som SkiStar är involverade i t ex Sadeln i Åre. Nytt för i år är att SkiStar är först ut att använda ett antal elsnöskotrar i driften för att minska klimatutsläppen.

Bättre digitala upplevelser:
Det blir flera förbättringar i SkiStars app, till exempel att det ska bli enklare att nå kundservice, smidigare att betala ditt SkiPass samt att det blir enklare att betala med Swish i Sverige.

Alla vinterns evenemang: i Åre hittar du här
Evenemang i Vemdalen

För mer information:
Alla vinterns nyheter hos SkiStar

För frågor från media, kontakta gärna:
Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn 0729-637 332 eller +46 280 841 60

Pressbilder finns på SkiStars presswebb: https://www.skistar.com/sv/press/#/latest_media samt på SkiStars Flickr-konto: https://www.flickr.com/photos/skistar/albums

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.