Bild: iStock

”Årets förvillare” spekulerar om sköldkörtelsjukdom

Sköldkörtelförbundet uppmärksammar att Föreningen Vetenskap och Folkbildning har utsett Expressen och Aftonbladet till ”Årets förvillare” för deras artiklar med en blandning av spekulationer och fakta om sjukdomar. De får utmärkelsen för hälsoartiklar om särskilt sköldkörteln och i synnerhet hypotyreos där enskilda patienters fallhistorier ställs mot medicinska experters bedömningar.

– Vi tackar föreningen Vetenskap och Folkbildning för att de belyser vikten av kunskap om sköldkörteln. Sköldkörtelförbundet reagerar ofta på kvällspressens förenklade bild av sjukdomen och ibland direkt felaktiga råd kring kost, livsstil och medicinering, säger Anna Bergkvist, ordförande Sköldkörtelförbundet.

Underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna i Sverige och kräver oftast livslång läkemedelsbehandling. Sjukdomen ger symtom som trötthet, nedstämdhet, minnesproblem och värk.

Trots medicinering är det många drabbade som inte mår bra. Vilken hjälp man får beror i dag på var i landet man bor eftersom kriterierna för diagnos och behandling skiljer sig åt mellan regioner. Sådan nationell samordning som är självklar inom andra jämförbara sjukdomar saknas inom sköldkörtelområdet.

– Vi vill understryka att vi, precis som Vetenskap och Folkbildning i motiveringen, inte ifrågasätter enskilda patienters upplevelser. För att dra slutsatser om vad som ger effekt krävs mer forskning om sköldkörteln och ett nationellt kvalitetsregister för att veta hur patientgruppen de facto mår – inte fler spekulationer i kvällspressen, säger Katarina Nydahl, medicinskt sakkunnig på Sköldkörtelförbundet.

Läs hela Vetenskap och Folkbildnings motivering här: https://www.vof.se/utmarkelser/arets-forvillare-2022/

För mer information:

Anna Bergkvist, ordförande för Sköldkörtelförbundet, anna.bergkvist@skoldkortelforbundet.se

Fakta om hypotyreos och hur sjukdomen behandlas:

Underfunktion i sköldkörteln, primär hypotyreos, är en av våra vanligaste kroniska sjukdomar. Sköldkörteln sitter under struphuvudet på halsens framsida och tillverkar hormoner som kontrollerar kroppens ämnesomsättning. Brist på sköldkörtelhormon leder till att ämnesomsättningen blir för låg. Vanliga symtom är trötthet, frusenhet, torr hud, minnesproblem och nedstämdhet. Hypotyreos behandlas genom att ersätta bristen på hormon med läkemedel som innehåller sköldkörtelhormon. Hypotyreos behandlas i dag främst med levotyroxin (Levaxin/Euthyrox) som är det tredje vanligaste förskrivna läkemedlet till kvinnor under 2021. Behandlingen är oftast livslång.

Läs mer om sköldkörtelsjukdom och hypotyreos hos Sköldkörtelförbundet:

Kategorier

Sköldkörtelförbundet arbetar för bästa möjliga hälsa hos en halv miljon sköldkörtelpatienter och rätten till en individanpassad vård. Sköldkörtelförbundet är en ideell organisation för personer med sköldkörtelsjukdom, anhöriga, andra närstående samt de som vill stödja förbundets mål och syfte. Förbundet har cirka 6000 medlemmar och 11 länsföreningar runtom i landet. Stötta vårt arbete genom att Swisha en gåva till 123 048 66 96 eller bli medlem på skoldkortelforbundet.se

Anna Bergkvist

Presskontakt Ordförande 0702 848412

Ökad kunskap - Individanpassad vård - Friskare liv för alla med sköldkörtelsjukdom

Ökad kunskap – Individanpassad vård – Friskare liv för alla med sköldkörtelsjukdom, det är Sköldkörtelförbundets motto. Sköldkörtelförbundet är Sveriges enda organisation för personer med sköldkörtelsjukdom och som aktivt arbetar för bästa möjliga hälsa hos sköldkörtelpatienter och för att alla ska ha rätt till en individanpassad vård, i enlighet med Sveriges patientlag (2014:821).

Sköldkörtelföreningen har funnits sedan 1993 och blev 2017 Sköldkörtelförbundet, som är en ideell organisation för personer med sköldkörtelsjukdom, anhöriga, andra närstående samt de som vill stödja förbundets mål och syfte. Förbundet har cirka 6 600 medlemmar och samverkar med 12 länsföreningar runtom i landet.

Sköldkörtelförbundet verkar för förbättrad diagnostik, vård och behandling av sköldkörtelsjukdomar. Vi sprider kunskap, gör undersökningar, skriver pressmeddelanden, debattartiklar, anordnar föreläsningar och den årligen återkommande Sköldkörteldagen för att uppmärksamma Internationella sköldkörteldagen.

Genom kontakter och möten med politiker, myndigheter, vårdgivare, läkemedelsbolag och intresseorganisationer, i och utanför Sverige, arbetar vi för att skapa ett organiserat samarbete på bred front och därmed påverka vården till det bättre. Vi anser att forskning är vägen framåt för att utveckla såväl diagnostik som behandling av sköldkörtelsjukdom.

Sköldkörtelförbundet