Skrea Backe Druvdestillat 2023

Skrea Backe Destilleri introducerar nytt Skrea Backe Druvdestillat

Skrea Backe Destilleri är stolta att presentera det senaste tillskottet i vår produktlinje - Skrea Backe Druvdestillat. Denna unika produkt är tillverkad av druvor som vi odlar utanför destilleriet. Rankorna planterades 2011 och 2020 tog vi över vingården, vinet vi gjorde blev inte så gott om vi ska va ärliga, så när vi drog igång destilleriet 2021 kändes det givet att göra sprit på det, säger Viktor Larsson, en av grundarna till destilleriet.

Druvdestillatet tillverkas genom att vi skördar druvorna för hand, krossar de traditionellt genom fottrampning. Efter det jäser druvorna tillsammans med musten i två veckor i rumstemperatur innan vi destillerar det dubbla gånger genom vår handknackade kopparpanna. Sen får spriten vila på ståltank tillsammans med vatten ett par månader innan det är dags för buteljering.

2023 lyckades vi få ut det största skördeuttag från vingården någonsin, närmare 500L must blandat med druvor blev det. Av detta har vi fått ut ungefär 200 flaskor Skrea Backe Druvdestillat som kommer finnas att köpa på Systembolaget från den 8 april kl 10.00. Bakom årets goda resultat ligger hårt arbete i vingården men också lite tur med det milda vädret i maj/juni. Föregående år har all försäljning enbart gått till restauranger där druvdestillatet har varit väldigt uppskattat som en fruktigare variant av den Italienska grappan.

Vad smakar Skrea Back Druvdestillat? Det har en tydlig karaktär av mogna druvor i doften blandat med en hint av päron, örter som kommer från de gröna solaris druvorna som står för ungefär av 80% av innehållet. Jämförs druvdestillatet mot grappa så brukar vi beskriva det som ett lite friskare alternativ där "finkel"-tonerna och det riviga har tonats ner och de friska tonerna av druvfrukt tar en större plats.

Druvdestillatet kommer finnas på hyllan hos systembolagen i: Falkenberg, Halmstad, Varberg, Skene, Båstad, Hyltebruk och Ullared, kommer även gå att beställa till alla butiker i Sverige fraktfritt.