Volvo ville köpa inlägg i sociala medier

Volvos nyaste modell, Volvo XC90, är företagets sätt att utmana de mer lyxiga bilmärkena som BMW och Mercedes. Det är den mest glamorösa modell som bilmärket lanserat i sin historia och även marknadsföringen var tänkt att bli lyxig och annorlunda. I detta fall satsade de nämligen på att synas i sociala medier något som blivit mycket populärt på de senaste åren men som även är både kontroversiellt och omdebatterat.

Bland annat Natalia Kazmierska (Aftonbladet) blev erbjuden både pengar och möjlighet att låna en XC90 under en viss tid. I utbyte ville Volvos reklambolag, The Viral Company, att hon skulle nämna det nya bilmärken på Twitter samt Instagram. Sammanlagt erbjöds hon 4000kr för detta.

Enligt den svenska marknadsföringslagen måste all reklam som läggs upp på internet märkas så att konsumenten kan skilja på vad som är reklam och vad som är egna åsikter. Kravet ligger främst på att reklambolagen informerar detta till bloggare då de ska vara mer insatta i detta än vad en privatperson är. Men detta hade inte The Viral Company inte gjort.

Även om Kazmierska tackade nej så flödar den köpta reklamen både i bloggar, på Facebook, Instagram och twitter. När Dagens Media tog kontakt med Lisa Tellbe berättade hon att hon bland annat fått 10.000kr för en serie av bilder som publicerades på hennes Intagramkonto. Nu äger hon visserligen en av Sveriges största Instagramkonton men även de som har mindre kontot tjänar pengar på att publicera bilder eller nämna företagsnamn. I fallet med Tellbe var det Arla som genomförde reklamen men de valde även att tydligt märkte upp alla bilder med att de var sponsrade av mejeriföretaget.

Företeelsen har blivit så utbredd att även privatpersoner både köper och säljer inlägg i sociala medier. Via sidan Blogvertiser säljer många privatpersoner blogginlägg och på 50lappen.se lägger både privatpersoner och företag ut annonser om att de vill köpa eller sälja inlägg på bloggar, Facebook, Instagram m.m.

Så säger lagen:

Marknadsföringslagen säger att ”All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen

Det är alltså helt lagligt att köpa och sälja blogginlägg och övrig reklam i sociala medier. Däremot är det ett krav att man någonstans nämner att inlägget är köpt. Men då kraften i marknadsföringen ibland anses bli mindre om det nämns att det är reklam är det flera reklambolag som väljer att inte påpeka lagkravet till de som samarbetar med dem.

Källa: Marknadsföringslagen (2008:486).

• Juridik