50lappen nekas tillträde till Adwords

Efterfrågan att använda Googles annonssystem Adwords ökar årligen och det är inte helt oväntat då Google hela tiden förfinar och förbättrar detta sätt att göra reklam för sig. Den stora fördelen är att den reklam som visas anpassas efter konsumentens surfvanor. Är man inne på många sidor som säljer underkläder kommer även reklamen visas från företag som säljer underkläder. Därmed ökar även chansen att man klickar sig in på butikens hemsida avsevärt.

Men när 50lappen.se ville vara med och marknadsföra sig genom Adwords tog det stopp – enligt Google överträder webplatsen bolagets policy om vad man får göra reklam för.

Google har alltid haft viss begränsning för vad som får marknadsföras genom dem och några klassiska kategorier som inte accepteras är porr och gambling. Men utöver det finns det mer diffusa ramar som säger att annonser kan nekas om Google anser att en webplats erbjuder ”metoder för att generera spam” och det är i detta filter som 50lappen har fastnat.

Exakt vilken av annonserna som finns på den digitala köp- och säljsidan som orsakade problemet framgår inte i den information som mailats ut till företaget. På webplatsen finns nämligen annonser om allt från personer som vill sälja hemsidor och skriva texter till de som kan göra animerade figurer och rita karikatyrer. Det enda alla tjänster har gemensamt är att de är digitala.

Med tanke på att Google är tydlig med att de arbetar starkt mot att begränsa köpta inlänkar till webplatser är chansen mycket stor att det är dessa annonser som har skapat marknadsföringsproblemet.

När de som driver 50lappen.se får frågan om de planerar att ta bort annonserna som säljer länkar svarar de:

” Idag är länkar ett av de bästa sätten att ranka bättre på Google. Även de större SEO-företagen jobbar hårt med länkar – fast det är emot Googles riktlinjer för webansvariga. Så länge som det inte är olagligt och det även finns efterfrågan på länkarna så kommer vi låta annonserna ligga kvar. Målet med 50lappen har alltid varit att sidan ska byggas av medlemmarna och att de ska få avgöra vad som ska säljas här. Det är något vi kommer hålla hårt på.

Av den anledningen kommer inte köp- och säljsidan få tillgång till Adwords. Det är ett litet steg för Google i målet att begränsa länkförsäljning men så länge som länkarna har hög rankingfaktor kommer de knappast att sluta säljas.

• Webbtjänster

• google