Kommentar till SvD:s artikel om ersättning till MTR Pendeltåg

Förtydligande med anledning av Svenska Dagbladets artikel avseende ersättning för ökad produktion i pendeltågstrafiken.

Med anledning av pågående pandemi tecknade SL interimistiska avtal med samtliga trafikutövare och införde utökade extra krav på trafikproduktion. Avtalen och utökade extra krav byggde på tydliga råd och rekommendationer från regeringen och Folkhälsomyndigheten som även fördes vidare från Region Stockholm och Trafikförvaltningen gentemot trafikutövare innebärande att köra så omfattande trafikutbud som möjligt, där det centrala var att säkra leverans och punktlighet till resenärerna.

De utökade kraven genererade hög punktlighet i alla trafikslag, omkring 50.000 extra bussavgångar och ökad turtäthet med fler långa tåg i den spårbundna trafiken. Att som Svenska Dagbladet framhäva att det handlar om ”ordinarie” trafik är inte bara missvisande utan också felaktigt.

Avtalskraven på omfattande trafikproduktion medförde ökade personalkostnader för trafikutövarna, då det behövde ta in extra personal för att säkra trafikleverans även vid omfattande sjukskrivningar. Vidare innebar krav från myndigheter (Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket) ökade kostnader avseende smittskydd och arbetsmiljö till exempel genom skärpta städrutiner.

Trafikoperatören MTR presenterade ett underlag för Trafikförvaltningen i vilket de specificerade ökade kostnader med anledning av pandemin på totalt 47 mnkr. Trafikförvaltningen granskade och verifierade kraven i särskild ordning. Denna granskning resulterade i bedömningen att MTR hade skälig grund för ersättning om 24 mnkr för perioden till och med sommaren 2021. De ökade kostnaderna avsåg framför allt extra personal för att kunna köra full trafik och ökad trafikproduktion kopplad till fler och längre tåg, även vid sjukskrivningar. Även kostnader för arbetsmiljörelaterade insatser presenterades.

Att ersättningen för extra kostnader i Svenska Dagbladet har benämnts som ”bonus” är missvisande. Ordet används i s.k. incitamentsavtal, där incitament utgörs av bonus och vite, men ersättning för maximal och även ökad trafikproduktion som varit samhällskritisk efter särskilda krav på kollektivtrafiken är den korrekta benämningen.

Trafikförvaltningens utbetalning till MTR avser således uteslutande verifierade kostnader som uppkommit under pandemin. Dessa extra kostnader uppkom för att MTR efter kravställning levererade den trafik och de insatser som TF och pandemin krävde, under de förutsättningar som fanns att hantera i form av höga sjuktal, restriktioner från myndigheter och anpassning av arbetsmiljön, som pandemin skapade.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Om du är privatperson och har frågor ska du ringa SL:s kundtjänst. Du når dem på telefonnummer 08 600 10 00.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100