Hållplatstiden för bussarna på linje 4 har minskat med 36 procent.

Linje 4: Påstigning i alla dörrar har gett snabbare uppehåll vid hållplatserna

Sedan i augusti har resenärerna på busslinje 4 kunnat blippa vid alla dörrar på prov. En utvärdering av försöket visar nu på flera positiva effekter. Bland annat kommer bussarna iväg snabbare från hållplatserna än förut.

Försöket med påstigning vid alla dörrar på linje 4 har pågått sedan den 22 augusti 2022. Syftet har varit att undersöka om det går att få effektivare hållplatsstopp och kortare restid genom att införa möjligheten att blippa vid alla dörrar. Tidigare har resenärerna på linjen fått dras med lång restid på grund av bussarnas låga medelhastighet och långa hållplatsuppehåll.

Trafikförvaltningens utvärdering visar på en rad positiva effekter. Det är framför allt hållplatstiden som har minskat, bussarna står nu bara en femtedel av tiden vid en hållplats, jämfört med en tredjedel av restiden förut. Det är en minskning av hållplatstiden med 36 procent.

Även restiden har minskat, men inte lika mycket. Det beror troligtvis på en försämrad framkomlighet på grund av vägarbeten och att det just nu är en tillfällig lösning för prioriteringen av bussar vid trafikljusen.

Framkomlighetsproblem har troligtvis också varit den bidragande orsaken till att bussarna fått en lite sämre regularitet under testperioden, det vill säga att de gått med något ojämnare intervall från hållplatserna. Men bussarna har kunnat hålla ett jämnare avstånd till varandra under en längre del av rutten än förut, de har inte hamnat i ofas under resans gång lika snabbt som tidigare.

Resenärerna har upplevt försöket som positivt och lyfter framför allt tre saker i de enkätintervjuer som gjorts under utvärderingen: snabbare påstigning, mindre trängsel och minskade köer. Helhetsupplevelsen har minskat något men det är också i linje med statistiken för andra stomlinjer i innerstaden där helhetsupplevelsen också minskat under perioden.

Även om resandet ökade under testperioden upplever inte resenärerna någon ökad trängsel ombord. Det har inte varit något intäktsbortfall på grund av biljettfusk under perioden, förmodligen på grund av kommunikationsinsatser och förstärkta biljettkontroller.

Enligt budgeten för 2023 ska trafikförvaltningen förbereda en utökning av testet till fler busslinjer. I väntan på ett sådant eventuellt beslut från Regionfullmäktige förlängs testperioden till juni 2024.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100