I de nya tågen av typen X15p för Roslagsbanan finns flera nyheter och förbättringar.

Nu börjar Roslagsbanans nya tåg tillverkas

En milstolpe har nåtts i utbyggnaden av Roslagsbanan när de nya tågen av typen X15p nu ska börja produceras. Med nya tåg och fler dubbelspår kan SL öka kapaciteten på Roslagsbanan och resenärerna få en högre och jämnare turtäthet.

Det står nu klart hur de nya tågen för Roslagsbanan i detalj kommer att se ut. Region Stockholm har köpt in totalt 22 tåg av typen X15p för att trafikera Roslagsbanan. De nya tågen kommer med en rad nyheter och förbättringar. Interiören är luftig och ljus med både direkt och indirekt belysning. Fordonen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och har luftkonditionering både i passagerarutrymmet och i förarhytten.

Enklare resa

I dag består varje tåg av tre vagnar som är skilda från varandra. I de nya tågen är det fortfarande tre vagnsdelar men det går att röra sig genom hela tåget. I varje tåg finns 43 eluttag där resenärerna kan ladda sina mobiler. Det blir också enklare att kliva av och på tåget. Alla dörrar har fotsteg som kan skjutas ut så att avståndet mellan tåg och perrong minskar. Det är extra viktigt när tåget står i en kurva vid stationen.

Bättre tillgänglighet

Det kommer även bli enklare att resa med de nya tågen med barnvagn, rullstol eller skrymmande bagage i det utrymme som finns vid tre av sex dörrpar i varje tåg. Det är lättare att hitta till de säten som är prioriterade för den som har behov av att sitta ner genom att hela sätet är klätt i gult tyg, till skillnad från övriga säten i blått tyg.

Då kan man resa med de nya tågen

När det första X15p-tåget kommer till Sverige hösten 2020 ska det testköras och användas för att trimma in den nya depån i Vallentuna. Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd på 891 mm måste alla tester i spår göras på plats i Stockholm. Roslagsbanans resenärer ska enligt planen få börja resa med X15p år 2022 och år 2024 beräknas samtliga av de 22 beställda tågen vara levererade.

Fakta – Om X15p

• Antal beställda tåg till Roslagsbanan: 22 tåg
  • Antal dörrpar i varje tåg: 6 stycken (varje dörröppning är 130 cm bred)
  • Längd: 60 meter
  • Tillverkare: Stadler, Schweiz
  • Antal passagerare per tåg: 300, varav 162 sittplatser

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100