Popup-butik ska få fler att hitta till SL Hittegods

Popup-butik ska få fler att hitta till SL Hittegods

SL i samarbete med MTR vill göra det mer känt vart man vänder sig om man tappat bort något i kollektivtrafiken. Den 30 oktober mellan 11 och 14 öppnas butiken Lost & Sold upp mitt bland pendeltågsresenärer på Stockholm Odenplan. Det som säljs är borttappade saker som aldrig hämtats ut – och pengarna går till Stockholms Stadsmission.

För att uppmärksamma SL Hittegods och SL:s helhetsgrepp om hållbarhet, öppnar SL och MTR ”Lost & Sold” – en tillfällig second hand-butik på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan. SL vill att fler får upp ögonen för hittegodsavdelningen så att fler saker hittar tillbaka till sina ägare. Hittegodsavdelningen får varje dag in omkring 300 föremål som upphittats i SL-trafiken och de sparas här i 90 dagar. Hälften av sakerna hämtas aldrig ut.

– Kläder och prylar skänks till Human Bridge, kontanter och pengar som vi får från försäljning av avkodade mobiler och datorer som inte hämtats ut skänks till Stockholms Stadsmission. Men innan dess försöker vi aktivt hitta en ägare, det blir ibland ett ganska avancerat detektivarbete, säger Michel Bergquist, chef på SL Hittegods.

Varje dag träffar medarbetare inom kollektivtrafiken många av de mest utsatta bland stadens invånare – samma människor som Stockholms Stadsmission gör skillnad för genom akuta insatser och långsiktigt arbete. Deras motto ”från stockholmare till stockholmare” går helt i linje med eventet.

– Kollektivtrafik är det mest miljövänliga sättet att resa i staden, men vi gör så mycket mer inom området hållbarhet. Det här projektet visar ett exempel på hur SL arbetar med hållbarhet i alla dimensioner av verksamheten, långt utöver det som är känt för allmänheten, säger Suss Forssman-Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Fakta Lost & Sold

Lost & Sold håller öppet på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan (nedgången vid Odenplan) mellan klockan 11 och 14 onsdagen den 30 oktober. På plats i butiken finns SL, Stockholms Stadsmission och MTR, som kör pendeltågen och som även driver SL Hittegods på uppdrag av SL.

Kunderna swishar direkt till Stockholms Stadsmission. Varje kund betalar 32 kronor för en vara – samma pris som för en SL-resa – eller en högre summa om man har möjlighet.

Mer om SL:s hittegodsavdelning hittar du på sl.se/hittegods.

Gå till eventet på Facebook.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100