Resandet och biljettköp med betalkort fortsätter uppåt

Resandet och biljettköp med betalkort fortsätter uppåt

SL följer kollektivtrafikresandet sedan samhället öppnade upp igen. Ta del av en ny lägesbild här varje vecka.

Kollektivtrafiken i Stockholm är en grundsten i stadens transportsystem. När människor åker kollektivt minskar det samtidigt antalet bilar på vägarna vilket underlättar för transporter samt minskar risk för köer och utsläpp på Stockholms vägar. Därför är det viktigt att fler och fler återvänder till kollektivtrafiken efter pandemin.

Vecka 13 fortsatte resandet att öka, om än i något lugnare takt. Samtidigt fortsätter trenden att många går över till våra nya sätt att köpa biljett på. Att blippa betalkortet för att köpa enkelbiljett är ett av de nya betalsätten som blivit väldig populär på kort tid.

– Pandemin har satt spår i vårt samhälle på flera sätt och när fler och fler återvänder till kollektivtrafiken är det tydligt att många föredrar våra nya sätt att köpa biljetter på. Att blippa betalkortet var i mars det vanligaste sättet att köpa enkelbiljett, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettförsäljning på trafikförvaltningen.

Diagrammet visar försäljningsfördelning per kanal den 11 mars 2022 jämfört med före pandemin.

Följ oss och ta del av siffrorna

Varje vecka kan du ta del av resandeutvecklingen vecka för vecka här i nyhetsrummet. Du kan följa hur antalet inpassager i tunnelbanans och pendeltågens spärrar varierar, jämfört med antal inpassager ett ”normalår”. Här används 2019 vilket var det senaste helåret utan pandemi.

Ta del av statistiken under Relaterat längre ner på sidan. Statistiken visar antalet spärrpassager in till tunnelbanan och pendeltågen. Det ger en övergripande bild av hur många som åker med kollektivtrafiken vecka för vecka.

Presstjänsten

Claes Keisu

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50
Natalie Nordenswan

Sophie Gunnarsson

Det här är SL

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100