Gå direkt till innehåll
Vid vädervarningar är det extra bra att hålla sig uppdaterad inför resan på sl.se.

SL:s tips till resenärer under vintern

SL arbetar hårt för att kunna köra så mycket och stabil trafik som möjligt även när vintern bjuder på halka, tung snö och is i växlar. Helt går det inte att förebygga störningar. Under vilka väderförhållanden är det bra som resenär att ha lite extra marginaler för resan?

Snöfall, halka och växlande temperaturer kan ställa till det för kollektivtrafiken även om SL gör allt för att förebygga störningar.

Så påverkas busstrafiken

Kollektivtrafiken drabbas på samma sätt som annan trafik av halt väglag och bussförarna måste anpassa hastigheten. Turer kan behöva ställas in om väghållarna ligger efter med att ploga och sanda vägarna vid häftiga snöfall eller blixthalka.

För att slippa ställa in trafik kan bussbolagen lägga om trafiken tillfälligt för att undvika sträckor där det är svårt att köra när det är halt. Det kan vara gator med svåra kurvor eller där det blir trångt när det ligger snödrivor och står fordon parkerade.

Bussbolagen kan önska att väghållarna prioriterar vägar som ansluter till spårtrafik eller på andra sätt är särskilt viktiga för kollektivtrafiken, men i regel är det de större vägarna de väljer att ploga först.

Så påverkas spårtrafiken

Som tågresenär kan man drabbas av förseningar eller inställda turer vid snabba temperaturväxlingar. När snö som töat fryser till is i växeln går den inte igen som den ska och trafiken kanske måste kanske ledas om. Personalen som röjer snö och is prioriterar de växlar där flest tåg går genom, men det finns också elektriska värmeslingor som ska hålla växlarna fria från is.

Men förseningar kan också uppstå om Trafikverket väljer att låsa vissa växlar för att förhindra att växlarna går sönder. Då kan SL tvingas köra färre tåg än vanligt. En annan utmaning är mängden snö, upp till 2-3 ton, som fastnar och fryser till is under pendeltågen. Även om det finns avisningsmaskiner i alla depåer kan det bli kö till duscharna och tågen hinner inte ut i trafik i tid.

För tunnelbaneresenärer är det främst på Gröna linjen och Röda linjen det kan bli förseningar på grund av vädret eftersom de till stor del går utomhus, till skillnad från Blå linjen. Snöröjningsfordon används för att hålla tunnelbanespåren fria från snö och is och SL försöker särskilt förhindra växelfel där det påverka många resenärer.

Följ trafikläget och väderleksrapporterna

På sl.se och i SL-appen kan man se hur vädret påverkar just där man ska åka. Här finns den senaste informationen direkt från företagen som kör den. Om det är väldigt svårt väder som påverkar stora delar av trafiken på många håll i länet, kan det vara svårt för trafikinformatörerna att hinna med. I de lägena kan det ibland dröja tills informationen kommer upp.

Det är också bra att ta del av väderleksrapporter så vet man om det ska falla mycket snö eller växla snabbt mellan plus- och minusgrader. SMHI har ett vädervarningssystem med gula, orangea och röda varningar som sätts utifrån vilka konsekvenser vädret kan få.

Fakta – Då bör man ha extra marginal

1. Är det halt under skorna? Ta till extra tid, bussförarna behöver anpassa hastigheten vid halt väglag.
  2. Ligger snön tjock efter natten? Ta till extra tid, det kan ta tid innan alla vägar är plogade så att SL-bussarna kan köra där.
  3. Har temperaturen sjunkit eller ökat snabbt? Ta till extra tid, temperaturväxlingar kan leda till is i växlar som måste röjas så att tågen kan köra genom dem.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100