Biljettkontroller återupptas i SL-trafiken

Från och med onsdag den 29 juli återupptas den ordinarie biljettkontrollen i SL-trafiken. Det kommer att ske genom utpasseringskontroller på bussar och lokalbana. Den som inte kan uppvisa giltig biljett kommer att få tilläggsavgift.

Sedan den systematiska biljettkontrollen upphörde i april har betalningsviljan, framförallt hos lokalbane- och bussresenärer varit mycket låg. Många har passat på att resa utan biljett och tillsammans med minskat resande på grund av coronapandemin innebär det förlorade biljettintäkter för SL med cirka 100 miljoner kronor i veckan.

– Man måste alltid ha giltig biljett när man åker med SL, det gäller även under coronapandemin, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid SL. Men det har många struntat i då vi inte haft den systematiska biljettkontrollen igång. När vi nu återupptar biljettkontroller sker det på ett sätt där risken för smittspridning är ytterst liten.

Biljettkontrollerna vid buss och lokalbanor kommer att ske på armlängds avstånd vid avstigning och vid tillfällen då de är möjliga att genomföra på ett säkert sätt. Kontrollanterna har också handsprit och möjlighet att använda plasthandskar.

Biljettfusket i SL-trafiken ligger vanligen på 3-4 procent per år. Under 2019 innebar det 270 miljoner kronor i förlorade intäkter för SL. På grund av de minskade biljettkontrollerna under coronapandemin är fusket avsevärt större. Registrerat fusk på pendeltågen har fördubblats under maj och juni jämfört med samma period förra året. I juni var det över 80.000 som hoppade över pendeltågsspärrarna. Fusket är utbrett även inom tunnelbanan, men framförallt på bussar och lokalbanor där påstigning genom bakdörrarna innebär att man inte kan blippa sin biljett hos föraren.

Vid midsommar satte SL upp betalstationer vid nio knutpunkter där resenärerna gavs möjlighet att aktivera sin reskassa och få hjälp att köpa digital biljett, något som väldigt få nyttjade.

– Vi behöver våra biljettintäkter för att kunna köra trafiken i full omfattning, och vi delar också budget med sjukvården i Region Stockholm, säger Fredrik Cavalli-Björkman. Bara det faktum att vi har biljettkontrollanter ute gör att benägenheten att betala för sig ökar.

Här finns information om var man kan köpa SL-biljett:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Regioner

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100