Foto: Kasper Dudzik

Så blir SL:s nya tidtabell

Den 15 december byter SL-trafiken till 2020 års tidtabell. Bland annat får pendeltågen till och från Södertälje förbättrad turtäthet.

Varje år ses kollektivtrafiken i Stockholm över för att passa med antalet resenärer på en linje eller i ett område och trafikala förutsättningar. Kommuner och intresseorganisationer får tycka till om förslagen och trafikförvaltningen i Region Stockholm beslutar om vilka förändringar som ska genomföras.

För pendeltågstrafiken gäller lite andra förutsättningar eftersom pendeltågen delar spår med fjärrtåg, regionaltåg och godståg. Varje år ansöker trafikförvaltningen och övriga tågoperatörer om tåglägen hos Trafikverket som tar beslut om hur tågtrafiken ska se ut.

Majoriteten av förändringarna sker i samband med att den nya tidtabellen börjar gälla den 15 december.

– Vi uppmanar alla som reser att göra en sökning i reseplaneraren på sl.se eller i SL-appen för att kolla nya avgångstider och linjenummer, säger Fredrik Cavalli‑Björkman, trafikdirektör vid SL.

Här är några av de större förändringarna i SL-trafiken uppdelat på trafikslag:

Pendeltåg

Södertäljegrenen får utökad trafik vilket innebär sex avgångar i timmen från Södertälje under hela högtrafiken. Linje 44 förlängs till Tumba vilket innebär att Stuvsta, Huddinge, Flemingsberg, Tullinge och Tumba får tio tåg i timmen under högtrafiken och en ökning från fyra till sex tåg per timme i mellantrafiken på vardagar. Gnesta får entimmestrafik på helgerna.

– Pendeltågsresandet ökar i hela Stockholmsregionen och på Södertäljegrenen är behovet av utökad trafik som störst. Därför är vi glada över att kunna höja kapaciteten där, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Tunnelbana

Blåa linjen får en turtäthet på 3,5 minuter istället för tre minuter mellan Kungsträdgården och Västra skogen under rusningen. Orsaken är förberedande arbeten vid Kungsträdgården för nya tunnelbanan.

Tvärbanan

Tvärbanans Kistagren planeras öppna för trafik fram till Bromma flygplats under kvartal fyra, 2020.

– I slutet av 2020 är det tänkt att du ska kunna ta Tvärbanan mellan Norra Ulvsunda och Bromma flygplats, säger Fredrik Cavalli-Björkman. I framtiden kommer Kistagrenen gå hela vägen till Helenelund och då knyta samman nya viktiga knutpunkter med tunnelbana, pendeltåg och bussar.

Pendelbåt

Linje 80 får utökad turtäthet och linjesträckning från 1 januari 2020. Linjen förlängs från Frihamnen till Ropsten för att resenärer lättare ska kunna byta till tunnelbana. Vissa avgångar fortsätter från Ropsten till Tranholmen och Storholmen, som får trafik året runt. I samband med det upphör Waxholmsbolagets linje 81 eftersom SL:s pendelbåt 80 går samma sträcka.

Buss

I busstrafiken får de flesta kommunerna fler och tätare avgångar. Bland de större nyheterna i busstrafiken märks två nya tvärgående busslinjer:

803 Tyresö-Älvsjö-Telefonplan

Linjen ska avlasta bussterminalen vid Gullmarsplan och erbjuda en ny snabb tvärgående bussförbindelse från Tyresö till pendeltåget i Älvsjö och tunnelbanan i Telefonplan. Bussen får halvtimmestrafik under morgonens och eftermiddagens rusningstrafik.

612 Danderyds sjukhus-Arninge-Kista centrum

Linjen ska fungera både som en tvärförbindelse mellan Täby och Kista och som en snabbare förbindelse mellan arbetsplatser och nybyggda bostäder i Arninge/Ullna strand och Danderyds sjukhus. Bussen får halvtimmestrafik under morgonens och eftermiddagens rusningstrafik.

Fullständig sammanfattning av alla förändringar som sker i SL-trafiken (PDF)

Varje dag reser uppemot 900 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100