Så påverkas busstrafiken av ny tillfällig bussterminal vid Slussen

Stockholms stad och SL har kommit överens om att flytta den nuvarande tillfälliga bussterminalen vid Slussen till en ny plats vid Stadsgårdsterminalen. Den nya tillfälliga bussterminalen planeras att tas i drift vid tidtabellsskiftet den 19 augusti och kommer att trafikeras tills bussterminalen i Katarinaberget är klar hösten 2025.

Arbeten längs Stadsgården och överdäckningen av Stadsgårdsleden kan inte påbörjas förrän busstrafiken flyttas från sin nuvarande terminal. Om flytten inte genomförs påverkas bland annat återläggningen av Saltsjöbanan och stora delar av Slussenområdet skulle förbli en byggarbetsplats längre än förväntat.

Huvuddelen av busstrafiken från Nacka och Värmdö ska fortsatt trafikera Slussen vid den nya tillfälliga terminalen. Men även om antalet platser blir detsamma som i den nuvarande terminalen kommer några linjer att får nya målpunkter.

– I maxtimmen på morgonen är det upp till 180 bussar som trafikerar Slussenterminalen, säger Erik Norling, trafikdirektör vid SL. Trafiksituationen runt Stadsgårdsterminalen gör att några busslinjer behöver dras om för att det inte ska bli stopp i trafiken i rusningstid.

Den nya tillfälliga Stadsgårdsterminalen kommer att innebära längre väg att gå för byten till tunnelbanan vid Slussen. För avstigande kan sträckan vara upp till 570 meter och för påstigande upp till 780 meter.

– Vi är fullt medvetna om att många kommer att uppleva att det är väldigt långt att gå när man ska byta till tunnelbanan vid Slussen, säger Erik Norling. Tillsammans med Stockholms stad har vi utifrån de förutsättningar som finns gjort allt vi kunnat för att underlätta så mycket vi kan.

Resenärer med exempelvis rörelsehinder kommer att kunna byta till en nyinrättad tillgänglighetslinje som går från Henriksdal till Slussen och Medborgarplatsen. Pendelbåtlinjerna 80, 83 och den nystartade linje 84 utgör komplement till busstrafiken.

Trafiklösning för Nacka- och Värmdöbussarna från den 19 augusti:

• Linje 71
    Linje 71 går endast till Henriksdalsviadukten. Där kan resenärerna byta till övrig trafik mot Stadsgårdsterminalen eller hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen.
  • Ny linje 71T
    För att säkerställa tillgång till tunnelbaneentréer för rörelseförhindrade kommer den nya linjen 71T att trafikera sträckan Henriksdal – Slussen (via Katarinavägen) – Medborgarplatsen (via Söderledstunneln) – Henriksdalsviadukten (via Folkungagatan). Bussen går var 15:e minut och kommer stanna endast vid följande hållplatser: Henriksdal, Londonviadukten, Slussen (på Slussbrogatan), Medborgarplatsen, Londonviadukten, Henriksdalsviadukten. Resenärerna som är i behov av denna linje föreslås att byta mellan linje 71T och övrig Nacka-Värmdö trafik vid Londonviadukten.

Linje 423, 442X, 446 och 449
För att säkerställa framkomlighet för ersättningstrafiken till Katarinavägen/Glasbruksgatan behöver linje 423, 442X, 446 och 449 som idag trafikera längs Folkungagatan vidare till Medborgarplatsen och Skanstull ändras.

• Linje 423 och 449
    Linje 423 och 449 dras om till hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. Resenärer hänvisas till tunnelbanan vid Slussen för vidare resa till Medborgarplatsen och Skanstull.
  • Linje 442X och 446
    Linje 442X och 446 dras om till Sickla udde. Resenärer hänvisas till att byta buss vid Nacka trafikplats till Stadsgårdsterminalen eller hållplats Glasbruksgatan på Katarinavägen. I och med denna förändring ska på- och avstigning vara tillåtet på dessa linjer i båda riktningarna vid Nacka trafikplats.

Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan:
Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan flyttas och får två olika målpunkter: Glasbruksgatan vid Katarinavägen och Nacka gymnasium. Trafikupplägget blir såhär:

• Linje 25M
    Linjen får en ny start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen i stället för Slussen. Linjen går Saltsjöbaden-Fisksätra-Nacka trafikplats-Glasbruksgatan med förstärkningsavgångar Fisksätra-Glasbruksgatan i rusningsriktning.
  • Linje 25F
    Linjen får en ny start- och sluthållplats vid Nacka gymnasium i stället för Slussen. Linjen går Fisksätra – Saltsjö-Duvnas – Nacka gymnasium via Värmdövägen. Resenärer som ska till Henriksdal och vidare till Slussen hänvisas till övrig trafik vid hållplats Nacka forum.
  • Linje 26M
    Linjen får en ny start- och sluthållplats vid Glasbruksgatan på Katarinavägen i stället för Slussen. Linjen trafikerar Solsidan-Fisksätra-Nacka trafikplats-Glasbruksgatan med förstärkningsavgångar Fisksätra-Glasbruksgatan i rusningsriktning.
  • Linje 26C
    Linje 26C behåller dagens upplägg med morgonturer på vardagar från Solsidan till Cityterminalen.

Pendelbåtar

Tre pendelbåtlinjer kan utgöra komplement till busstrafiken för resande från Nacka och Värmdö.

• Linje 80
    Pendelbåtlinje 80 förstärks med fler turer. Linjen trafikerar bland annat bryggorna Nybroplan, Allmänna gränd, Saltsjöqvarn, Finnboda hamn, Kvarnholmen, Blockhusudden, Nacka strand.
  • Linje 83
    Pendelbåtlinje 83 trafikerar Hasseludden, Telegrafberget, Nacka strand, Kvarnholmen, Slussen och Strömkajen.
  • Linje 84
    Den nyinrättade pendelbåtlinje 84 går från Ålstäket i Värmdö till Strömkajen, via Norra Lagnö, Koviksudde, Riset och Slussen.

Innerstadstrafiken
För innerstadstrafiken innebär Slussenprojektet inte någon nämnvärd påverkan. Men sedan tidigare har trafiknämnden fattat beslut om trafikförändringar i innerstaden som innebär att vissa linjer får förändrat utbud och/eller förändrat linjesträckning. Dessa förändringar planeras träda i kraft den 19 augusti.

Läs mer om terminalenSlussenprojektets hemsida:

För ytterligare frågor, vänligen kontakta

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Regioner

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100