SJ kör pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen från den 3 mars 2024

SL och SJ har undertecknat ett avtal avseende drift av pendeltågstrafik. SJ tar över som operatör från 3 mars, med ett avtal som sträcker sig två år. I och med detta tar SJ totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service. Avtalet innebär att SJ kör trafik på löpande räkning, med öppna böcker och i mycket nära samverkan med trafikförvaltningen i alla beslut.

– Ett nära samarbete mellan Trafikförvaltningen (SL) och SJ är en förutsättning för att detta ska bli framgångsrikt. Med detta avtalstecknande inleds arbetet med att återfå en stabil och pålitlig pendeltågstrafik. Det kommer att ta tid, men förutsättningarna förbättras nu, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för SL.

SL och hittillsvarande trafikutövare MTR har under lång tid fört dialog och till slut enats om att dagens avtal ska avslutas. Trafikförvaltningen och SJ tecknar nu ett nödavtal med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning, för att säkra pendeltågstrafiken i Stockholm. Arbetet med att lämna över verksamheten från MTR till SJ inleds omedelbart. Den personal som enligt lag omfattas av verksamhetsövergång, kommer att erbjudas sådan. Under tiden fram till 2 mars är MTR fortsatt ansvarig för pendeltågstrafiken.

Det här avtalet innebär en framtidssäkrad pendeltågstrafik, men det kommer ta tid innan tågen går med full kapacitet. Successivt kommer resenärerna att märka förbättringar i form av fler och mer punktliga avgångar, förbättringarna börjar förhoppningsvis märkas redan under vintern då nyrekryterade lokförare kommer på plats. Beslutet har sin grund i ett uppdrag som gavs i politisk enighet från SL:s styrelse till Trafikförvaltningen.

– Det här är ett stort och viktigt beslut som fattats i bred politisk samsyn. Kollektivtrafiken ska funka både för de som reser med den och för de som arbetar i den. Jag hoppas att vi genom det här beslutet får en mer leveranssäker pendeltågstrafik, säger Anton Fendert (MP), ordförande SL.

– Det är viktigt att vi nu fått det här nya avtalet på plats. Jag har stora förhoppningar om att SJ tillsammans med SL kommer arbeta långsiktigt för att förbättra situationen på pendeltågen, öka antalet lokförare, skapa stabilitet och goda förutsättningar för personalen. Därmed kan vi få till stånd en stabil och pålitlig trafik, säger Jens Sjöström (S), 1:e vice ordförande SL.

– Resenärernas bästa kommer alltid först. Därför har vi nu lagt partipolitiken åt sidan för att gemensamt säkra pendeltågstrafiken. Dagens beslut är resultatet av en längre tids gemensamt arbete för ökad robusthet och fler tåg i tid. Vi kommer fortsatt och nogsamt följa upp så att det också blir resultatet i resenärernas vardag, säger Kristoffer Tamsons (M), 2:e vice ordförande SL.

Fakta

Pendeltågen i SL-trafiken har en linjelängd på 241 km med 54 stationer som knyter ihop Stockholmsregionen från Gnesta, Södertälje och Nynäshamn i söder till Bålsta, Märsta, Arlanda och Uppsala i norr. Det finns 129 fordon i pendeltågstrafiken och 2022 var det ca 342 00 påstigande resenärer en vanlig vintervardag. Ett normalår med full trafik och rimliga incitament kostat trafiken enligt nuvarande avtal ca 2,2 miljarder i dagens prisnivå. Idag jobbar ca 1 800 personer i pendeltågstrafiken.

Presskontakter:
      Miljöpartiet
      Linna Fredström

Toni Eriksson
      Presschef

Moderaterna:
      Emil Johansson
      Presschef

Presstjänsten Trafikförvaltningen

08-123 315 50, press.tf@regionstockholm.se

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
      Lindhagensgatan 100