Foto:  Gustav Kaiser.
Foto: Gustav Kaiser.

SL förstärker sommartidtabellen 2020

Även i år byter SL-trafiken till sommartidtabell. Den börjar gälla på midsommarafton 19 juni och innebär förstärkt buss- och tågtrafik jämfört med en normal sommar. För att de som måste resa ska kunna hålla avståndet från varandra gäller fortsatt uppmaningen att undvika onödiga resor i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Varje sommar anpassas SL-trafiken till det ändrade resmönster som sommaren medför, men coronapandemin gör den här sommaren speciell. För att minska risken för trängsel förstärker SL sommartidtabellen med extrainsatta turer och fler långa tåg går i trafik. SL kommer också ha ett stort antal bussar på stand by som kan sättas in när belastningen på en specifik avgång eller linje blir för hög.

– Även med en förstärkt sommartidtabell finns risk för trängsel, säger Sara Catoni, tillförordnad chef på trafikförvaltningen. Därför är det viktigt att vi alla hjälps åt. Kan du välja ett annat färdsätt eller avstå från att resa kollektivt, gör det.

Tunnelbana

För att motverka risken för trängsel på Gröna linjen får linje 17 från Skarpnäck och linje 18 från Farsta strand tätare trafik under rusningstid. Tiden som man kör långa tåg förlängs på vardagskvällarna.

På Blå linjen sätts fler avgångar in och fler långa tåg går i trafik mellan 6 juli och 9 augusti med anledning av Trafikverkets arbeten med Mälarbanan.

Buss

För att motverka trängsel och ge större möjlighet till alternativa resvägar utökas antalet avgångar på drygt 40 busslinjer i länet. Fokus ligger bland annat på utöka antalet avgångar på busslinjer som passerar länets sjukhus, för att sjukhuspersonalen ska kunna ta sig till jobbet. I alla trafikområden kommer det finnas bussar som snabbt kan sättas in om det blir för trångt ombord och vid behov för att anpassa trafiken utifrån nya resmönster.

Tvärbanan

Spårvagnarna på Tvärbanan får tätare trafik och går med 7-8 minuters turtäthet istället för 10 minuter mellan varje avgång på dagtid.

Roslagsbanan

På den del av Kårsta- och Österskärslinjen som tågen kör i sommar förstärks trafiken med fler långa tåg under rusningstid.

Pendeltåg

För att det inte ska bli för trångt ombord och för att minska trycket på sträckan Stockholm City-Flemingsberg, när Trafikverket stänger av Getingmidjan, ökar antalet avgångar mellan Tumba och Märsta med 33 procent. Samtliga tåg som går i trafik på sträckan kommer vara långa.

Läs mer om de nya allmänna råden inför sommarens resor på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Sommarens tidtabeller finns på sl.se.

Frågor besvaras av:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Regioner

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100