SL-trafiken 2008 - mer nattrafik, fler turer, längre tåg

SLs styrelse fattade idag beslut om vilka trafikförändringar som ska genomföras under 2008. Bland annat står det nu klart att det blir dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på fredags- och lördagsnätter från och med nästa höst. Även pendeltågsresenärerna kan se fram emot utökad nattrafik. Bland de trafikutökningar 2008 som styrelsen idag beslöt märks exempelvis: Tunnelbanan får dygnet-runt-trafik på fredags- och lördagsnätter från och med augusti. Samtliga pendeltågslinjer får en ny avgång nattetid på fredags- och lördagsnätter från och med augusti 2008. Ytterligare utökningar av pendeltågens nattrafik kan genomföras tidigast i december 2008. Tätare sommartrafik på pendeltågen. Nya vagnar levereras till Nockebybanan, som från hösten kommer att trafikeras endast med moderna tillgänglighetsanpassade fordon. Även Tvärbanan får fler nya vagnar och dämed kan tätare trafik köras. Från och med sommaren utökas lördags- och söndagstrafiken och från och med hösten utökas rusningstrafiken på vardagar. Dessutom förlängs tågen på Tvärbanan redan från och med sommartidtabellen. Roslagsbanan får fler avgångar och fler snabbtåg. Arbetet med att erbjuda alla bussresenärer sittplats i hastigheter över 70 km/h inleds under hösten. Detaljerna kring exakt vilka utökningar som krävs är ännu inte klara. Bland annat handlar det om utökningar av viss busstrafik i områdena Norrtälje, Nacka, Värmdö, Haninge, Tyresö, Sollentuna, Täby, Österåker och Vaxholm. Därtill kommer utökad trafik på ett flertal busslinjer och ny busstrafik till ett antal nya bostads- och arbetsområden i länet. En helt ny direktbuss mellan Åkersberga och Kista, via nybyggda Norrortsleden startar från hösten. Dessutom får SL-resenärerna en ny blåbuss då linjen mellan Norrtälje och Uppsala får högre komfort och snabbare restid. En fortsatt satsning på infartsparkeringarna sker. Antalet platser de närmaste åren utökas med i snitt ca 300-400 nya platser/år. För mer information kontakta Per Ekberg, stf planeringschef, SL 070-786 1488 Maria Adolfsson, pressekreterare SL 070-786 1550 Mer information om trafikförändringarna finns också på www.sl.se/press (under styrelsehandlingar)

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100