Bildmontage: SLR - Sveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund/Adobe Stock

Tvingande lagkrav kring CE-märkning får branschen att ställa om

SLR - Sveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund har i tidigare skrivelser adresserat den utmaning branschen står inför i samband med oklarheter kring arbetsprocessen för CE-märkning av dörrautomatiker. Detta då det framkommit att dessa räknas som delvis fullbordade maskiner, något branschen fram till nyligen inte haft fullödig kunskap om.

När man sätter upp dörrautomatik på en dörr blir hela dörrpartiet och automatiken tillsammans en enskild maskin, kunskap som i och med svårtolkade - och av myndigheterna otillräckligt uppmärksammade - regelverk länge gått branschen förbi. Martin Järbur – som sitter med i den SLR-baserade rådgörande och utredande gruppen för CE-märkning och dörruatomatiker – förklarar:

–Det rör sig om stiftade lagkrav som branschen måste följa och som historiskt inte blivit tillräckligt belysta. Eftersom det nyligen har uppdagats kommer bransch och myndighet fortsätta belysa problematiken, därför är det viktigt att vi agerar nu. Motsatsen riskerar få kännbara konsekvenser för hela branschen, inkluderat beställarledet.

SLR vill vara tydliga med att det är lagkravet som står bakom den pågående interna arbetsprocess, där målsättningen är att finna fram hur man omsätter rådande föreskrifter till praktiskt genomförbar arbetsmetodik för installationer av dörrautomatiker.

Ingen hänsyn till verkligheten – lagkravet redan gällande

Från årsskiftet träder en ny EU-förordning i kraft, marknadskontrollförordningen, genom vilka Arbetsmiljöverket fortsatt är tillsynsmyndighet för maskiner.

–I samband med detta lanserar man ett visselblåsarsystem, samt andra kanaler för rapportering, dit vem som helst kan vända sig vid ett eventuellt uppmärksammande att maskindirektivet inte efterlevs korrekt, förklarar Björn Nordström - en av få sakkunniga i ämnet.

Från SLR:s sida ser man redan nu att besiktningsmän genom inspektioner i entreprenader ställer krav på CE-märkning, vilket blir mycket problematiskt och kostsamt för den aktör som missat detta.

–Man kan önska att det fanns ett framtida datum för när reglerna ska vara uppfyllda fullt ut så att verkligheten får en ordnad chans att komma ikapp, men tyvärr är redan reglerna gällande och kontroller av uppfyllelse kommer att tillta i närtid, befarar Martin Järbur som samtidigt enbart ser positivt på att personsäkerheten tas på allvar.

–Det är en komplex situation och det gäller att vi navigerar den omsorgsfullt och seriöst, tillägger han.

Branschens arbetsprocesser intensifieras

Det övergripande målet med arbetet SLR nu genomför tillsammans med andra aktörer i branschen, som SEM Group, Projsec och SSF, har ett vidare syfte att branschen i förlängningen ska fortsätta skapa sunda och säkra miljöer på ett sätt som inte gynnar en felaktig konkurrenssituation.

–Det här hoppas jag alla är införstådda med, att vi gör det här för branschens skull. Det är i synnerhet låssmederna som är den största gruppen entreprenörer som jobbar med den här typen av maskiner, förtydligar Björn Nordström och fortsätter:

–Nu när problemen och oklarheterna väl uppdagats kommer inte heller myndigheternas uppmärksamhet kring detta plötsligt försvinna, tvärtom intensifieras allas arbetsprocesser för att komma till bukt med vad som gäller.

Långsiktigt arbete för alla inblandade – manar till lugn

SLR är bara en av aktörerna som beslutat att jobba med frågan långsiktigt. Ett första steg i detta har varit att genom en specifikt teoretiskt orienterad kurs kompetensutveckla branschen inom området CE-märkning och dörrautomatiker. Kursen har rönt stor uppmärksamhet och samtliga tillfällen den gått i Stockholm och Göteborg har varit fullbokade. Inom kort genomförs utbildningen i Skåne och snart presenteras också steg två, en slags handbok och tolkningsunderlag för det praktiska arbetet med CE-märkning och dörrautomatiker som SLR ska tillhandahålla sina medlemmar men också branschen i stort. För att ta till sig och använda mallarna poängterar både Martin Järbur och Björn Nordström vikten av att kunna EN 16005-standarden.

–Mallen innehåller information som gör att du blir hänvisad till rätt delar i regelverken och kommer konkret redogöra för hur en process för att CE-märka en dörr ser ut.

Avslutningsvis vill Martin Järbur och Björn Nordström samtidigt mana till lugn kring dessa frågor i branschen.

–Vi vet att det finns en oro bland flera företag och entreprenörer att beställarsidan inte riktigt hänger med, vi har detta i åtanke och är också i färd med att ta fram kommunikation som ska nå byggbranschen separat, säger Martin Järbur som tillägger att förhoppningen är att SLR inom kort ska kunna bjuda in, bland andra, byggbranschen till webinar-format av kursen "Dörrautomatiker och CE-märkning".

**********Vidare läsning**********

Lars Wensberg, ansvarig projektör inom dörrautomatik på Safeteam. Foto: SafeTeam

”Glädjande att man väckt björnen” – Safeteam har tagit frågan på allvar länge

Lars Wensberg, projektör inom dörrautomatik på SLR-medlemsföretaget Safeteam, förstår om företag och kollegor i branschen känner viss oro kring det reviderade arbetssättet som nu processas fram; men hänvisar till den breda och långsiktiga branschnyttan med att allt fler aktörer faktiskt börjar göra rätt.

– Det är förståeligt om många i branschen känner att detta blivit en stor papperstiger som inte är hanterbar för alla, men det är ett lagkrav och vi måste följa lagkravet, du kommer inte ifrån det, säger Lars Wensberg och fortsätter:

– På sikt kommer de som inte följer kraven att få problem, så är det ju.

Samtidigt menar Lars Wensberg att vi har ett ännu större problem idag, när de företag som följer regelverket blir dyrare och därmed utkonkurrerade när kunden väljer billigaste alternativet.

– Det kan skilja mycket pengar. Alla vill göra rätt men samtidigt göra affär, det är den svåra punkten, tror jag.

Vidare menar Lars Wensberg, som jobbat med automatiker i olika former sedan 80-talet, att papperstigern, den administrativa biten, fyller en viktig funktion som stavas skydd och säkerhet.

– Det finns en anledning att man ska genomföra riskanalyser innan installation av en dörrautomatik och sedan behålla dokumentationen i tio år, för att nämna några exempel på det reviderade arbetssättet.

Stor nivåskillnad i installationer

På Safeteam har man haft frågan med CE-märkning, dörrautomatiker och maskindirektivet under ordentlig lupp sedan SS-EN 16005 kom, och allt eftersom har man har märkt att fler aktörer fått upp ögonen för snårigheten i befintliga direktiv. Lars Wensberg och kollegorna på Safeteam kan nästan dagligen bli vittnen till nivåskillnaderna i noggrannheten hos installatörerna och skillnaderna i installationerna av dörrautomatiker.

– Bara här i Västsverige är det stor skillnad i kunskapsnivån på installationerna. Vi måste se till att höja branschstandarden och skydda människor så att det inte blir skadade, säger han och tillägger:

– De större aktörerna i byggbranschen efterfrågar detta redan idag. För vår del märker vi skillnad i medvetandegraden om maskindirektivet om vi ser ett år tillbaka, hela branschen har vaknat samtidigt.

Personligen tror inte Lars Wensberg att det ligger långt bort i tid att byggbranschen agerar unisont i frågan och att man så småningom också kommer få kraven på sig i upphandlingar. Hur snabbt det kan gå för branschens andra aktörer och områden beror helt och hållet på hur stort allvar respektive aktör tar lagkravet på.