Bra start, men för sent och för lite – mer kommer behövas

Regeringen presenterade i veckan ett Småföretagarpaket för att kunna hjälpa och stötta alla de småföretagare som blivit hårt drabbade av Corona-pandemins ekonomiska effekter. Paketet innehöll sänkta arbetsgivaravgifter och Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter, Tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher, skattelättnader till småföretagare genom utökad avsättning till periodiseringsfond och en statlig företagsakut för drabbade små och medelstora företag inrättas.

Regeringens första paket riktat till småföretagare var efterlängtat och välbehövligt. Framför allt uppskattas att enskild firma- och familjefåmansbolag nu omfattas av permitterings reglerna och att kunna lägga vilande. Men att hålla kvar vid kravet på att minst 70% av personalen måste korttidspermitteras är direkt skadligt, och ett tecken på att man fortfarande inte förstått hur landets tjänsteföretag fungerar. De är i sin nuvarande form utformade för industriföretag/storföretag och inte för små tjänsteföretag.

Vi ställer oss frågande kring varför inte hela arbetsgivaravgiften tas bort och varför så lågt tak som 25 000 kr. Justeringen av arbetsgivaravgiften är visserligen ett steg i rätt riktning, men ett pyttelitet steg, som snarare borde vara det som till del permanentas efter krisen genom att ta bort allmänna löneavgiften på nästan 11 procent.

Stödpaketet hade verkligen kunnat fungera utmärkt i normala fall för att kunna sätta fart på tillväxten. Men pandemi-krisen bygger på helt andra mekanismer och då blir verktygen tyvärr lite trubbiga. Stöden som utlovas måste utformas så att det är byråkratiskt enkelt och utan omfattande prövning.

Vår samlade bedömning är att förslagen tyvärr inte kommer att räcka. Det behövs ännu mer kraftfulla insatser. Även införande av ett tillfälligt moratorium vid konkurser, skulle kunna ge det andrum som landets småföretagare kan behöva. Vad som behöver göras ytterligare finner man genom att studera vad man gör i länder som Storbritannien, Danmark m fl.

Småföretagarnas Riksförbund har sedan förbundet startade drivit frågan om sänkta arbetsgivaravgifter och slopat sjuklöneansvar. Det är först när det verkligen krisar som politikerna kan erkänna att sänkta arbetsgivaravgifter är en bra stimulansåtgärd för att gynna svensk tillväxt. Tyvärr är åtgärden tidsbegränsad och i rådande läge insatt lite för sent. Det medför givetvis en viktig lättande kostnadsreduktion men svarar inte på långt när det inkomstbortfall som Coronapandemin medfört. Förbundet kommer fortsätta att hjälpa landets småföretagare genom att ge den mest aktuella informationen som berör företagande i vår Bikupa.

Peter Thörn, förbundsordförande
Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson