Fler erbjuds telekomtjänster på sitt modersmål

Helsingborgsbaserade Smart Refill utökar nu språkstödet i sin telekomplattform för att fler ska kunna hantera kontantkortsladdningar och obundna prenumerationer på sitt modersmål. De nya språken är polska, farsi och dari och lanseras i operatören Telenors appar och webbtjänster.

Sedan tidigare hanterar plattformen svenska, engelska, finska, lettiska, norska och arabiska. Nu utvidgas stödet till att omfatta polska, farsi och dari - officiella språk i Polen, Iran och Afghanistan (tillsammans med pashto). I Sverige finns det 232 638 personer födda i något av dessa tre länder.

- Jag är stolt över de användarupplevelser som vi erbjuder i våra mobilappar och webbtjänster, och hoppas att satsningen på utökat språkstöd kommer göra det enklare för fler svenskar att administrera sina kontantkort och obundna prenumerationer, säger Henric Ungh, VD på Smart Refill.

Appar och webbtjänster ska vara enkla och roliga att använda - det har Smart Refill arbetat för sedan IT-bolaget grundades 2006. I en tid när onlinebaserade självservicetjänster blir allt vanligare ökar förväntningarna på lättillgänglighet. En faktor för att förenkla är att tjänsten erbjuds på språk som användaren är bekväm med.

Sedan 2000-talets början har Sverige haft en konstant ökning av antalet och andelen utrikes födda personer. Från 1 003 798 (11,3 %) utrikes födda personer år 2000, till 2 019 733 (19,6% av Sveriges befolkning) år 2019 (statistik från SCB).

- Vi jobbar ständigt med att förbättra kundupplevelsen och vi är glada över att tillsammans med Smart Refill nu kunna erbjuda en bättre tjänst på fler språk än någonsin. Det här är något som efterfrågats av våra kunder och jag är övertygad om att det kommer förenkla vardagen för många, säger Camilla Nordén, Affärsområdeschef Telenor Prepaid

Fakta: De vanligaste födelseländerna bland utrikes födda 2019

Bock i kolumnen markerar de språk som stöds av Smart Refills telekomplattform.

Om Smart Refills telekomplattform

Smart Refills telekomplattform används av flera av de största operatörerna i Norden och Baltikum. Genom webbtjänster och mobilappar erbjuds slutkunderna att administrera kontantkort och obundna prenumerationer, både för sig själva och för sin familj. Kunderna kan bland annat ladda, sätta upp autoladdningar, utnyttja kampanjer, se saldo och ta emot bonusar. 22,5 % (3 219 000 st) av svenska mobilabonnemang är aktiva kontantkort.

Källor

ui.se