Schyssta bananer ger Smiling Faces!

Från och med 1 november 2013 är det bara ekologiska bananer i Smiling Faces fruktkorgar.
Därmed får alla Smiling Faces kunder ekologiska bananer, oavsett vilken fruktblandning eller storlek på fruktkorg de abonnerar på.

Smiling Faces är miljö- och kvalitetscertifierat (ISO 14001 och ISO 9001) och strävar ständigt efter att hitta nya förbättringsområden. Sedan tidigare klimatkompenserar företaget för hela verksamheten, och bytet till ekologiska bananer är ytterligare ett steg i arbetet att minska miljö- och klimatpåverkan. Dessutom skänks överbliven frukt till Stockholms Stadsmissions verksamheter.

Skillnaden mellan ekologisk och konventionell odling är stor. Marken där ekologiska bananer odlas måste ha varit fri från bekämpningsmedel i fem år innan odling får bedrivas under ekologisk certifiering. Då den ekologiska odlingsprocessen inte använder kemikalier blir miljö- och klimatpåverkan avsevärt mindre. Hanteringen blir också betydligt skonsammare för de som arbetar vid plantagerna.

- Ekologiska bananer är schysstare, på flera sätt. Att Smiling Faces byter till ekologiska bananer fullt ut är ett stort och viktigt steg. Inte bara för oss på Smiling Faces, utan för hela branschen. Vi ligger i framkant och bananer är en volymprodukt. Då vi vill vara en förebild för många är övergången till ekologiska produkter ett naturligt steg i vårt miljöarbete, säger Patrik Tysell, VD på Smiling Faces.

Med miljön i fokus leder, utvecklar och samordnar Smiling Faces genom Paus Management® pausen hos sina kunder. Med en faktura, en kontaktperson och samordnade leveranser erbjuds energigivande produkter såsom kaffe och kaffemaskiner, fruktkorgar, vattenmaskiner och företagspresenter.

Har du frågor? Kontakta oss gärna via 08-400 21 500 eller läs mer om vårt miljöarbete på www.smilingfaces.se