Trafikstart för Snälltågets nattåg till Berlin 27 juni

Trafikstart för Snälltågets nattåg till Berlin 27 juni

Den 27 juni kl. 21.55 avgår Snälltågets nattåg till Berlin. Denna gång går färden över Öresundsbron och Danmark till Tyskland. Det är det första nattåget som går över Öresundsbron och det är också Snälltågets första tåg i Danmark. Pressen är välkommen att följa med på resan över Öresundsbron.

- I och med att Sverige, Danmark och Tyskland lättar upp sina restriktioner är det nu äntligen dags för oss att börja köra vår nya nattåglinje till Berlin via Danmark. Vi ser fram emot att erbjuda en trevlig och hållbar reseupplevelse som så många har saknat på grund av pandemin och vi ser fram emot att välkomna kunderna ombord, säger Carl Adam Holmberg, Affärschef Snälltåget.

Den nya nattågslinjen går Stockholm-Berlin via Malmö och Danmark till Tyskland ersätter den gamla linjen Malmö-Berlin via Trelleborg - Sassnitz som Snälltåget har kört sedan 2012. Fler destinationer och fler avgångar är några av de förbättringar som är att vänta för kunderna. Trafiken kommer att köras på förnyelsebar el för att få minsta möjliga miljöpåverkan och det finns även möjlighet för resenärerna att boka biljett till ytterligare 30 tyska städer och Prag förutom Berlin direkt på Snälltågets hemsida.

- Vi vill göra det enkelt och prisvärt att resa hållbart i Europa. Kliva ombord i Stockholm, vakna upp i Berlin, spendera en helg i Tysklands huvudstad och sedan åka vidare till München, Dresden, Köln, avslutar Carl Adam Holmberg, Affärschef Snälltåget.

Pressen är välkommen att följa med första tåget över bron Malmö 21.55 - Høje Taastrup 22.41 (strax utanför Köpenhamn). Snälltågets Affärschef Carl Adam Holmberg finns tillgänglig för intervju under resan. Föranmälan krävs till kontaktperson enligt nedan.

Mer om första tåget till Berlin: Tåget kommer att avgå från Stockholm 16.20 och därefter stanna i Södertälje16.39, Norrköping 17.45, Linköping 18.11, Nässjö 19.10, Alvesta 19.51, Hässleholm 20.31, Eslöv 20.55, Lund 21.05, Malmö 21.55, Høje Taastrup (i Köpenhamnsområdet) 22.45. Tåget ankommer på morgonen i Hamburg 05.31 och slutligen Berlin Hauptbahnhof 08.52. Första tåget från Berlin kommer att avgå den 28 juni kl.19.02 och därefter stanna i Hamburg 23.26. Tåget ankommer i Høje Taastrup 06.38, Malmö 07.40, Lund 09.32, Eslöv 09.43, Hässleholm 10.07, Alvesta 10.50, Nässjö 11.30, Linköping 12.26, Norrköping 12.52, Södertälje 14.00 och Stockholm 14.19.