Jämställdhet i fokus när Sodexos styrelseordförande besöker Sverige

Jämställdhet i fokus när Sodexos styrelseordförande besöker Sverige

På temat jämställdhet och flexibilitet samlade Sodexo föreläsare, kunder, partners, medarbetare och sitt advisory board för att diskutera morgondagens utmaningar och hur de påverkar framtidens affärer och arbetsplatser.

Sodexos styrelseordförande Sophie Bellon var på plats tillsammans med 32 medlemmar ur det interna nätverket SWIFt* vars uppgift är att stötta jämställdhetsarbetet och skapa en inkluderande kultur i olika länder där företaget har verksamhet.

Sophie Bellon återgav resultaten från en intern undersökning som visade att jämställda ledningsgrupper presterar bättre på samtliga mätpunkter jämfört med de som är obalanserade. Mångfalden är en framgångsfaktor och nödvändighet för framtidens affärer. Hon konstaterade att en förutsättning för att komma framåt är att sätta mål och mäta resultat. Det som mäts blir gjort.

Räcker inte att sikta
Anna Serner, VD på Svenska Filminstutet, berättade hur de lyckats skapa en jämställd filmindustri i Sverige. När tvivlarna la fram sina påståenden om att det inte finns så många kvinnliga filmskapare och att de saknar tillräcklig erfarenhet möttes de av fakta. Varje motargument fick ett svar och en handlingsplan.

Anna nöjde sig inte med uppdraget att ”sikta” mot en mer jämställd fördelning. Hon gjorde det till ett ”ska”. Idag fördelas resurserna lika mellan manliga och kvinnliga filmskapare. De många nomineringarna till några av världens främsta filmpriser talar sitt tydliga språk. Det finns kompetenta kvinnor och de har bidragit till nya historier och perspektiv till filmpubliken både i Sverige och utomlands.

Katarina Elmsäter-Svärdh gav exempel från sin tid som politiker. Det finns undersökningar som visar att kvinnor och män behandlas olika för samma sjukdomar.

Hon underströk vikten av fakta för att kunna göra medvetna val. ”Vi tror att vi fattar rationella beslut men de bygger många gånger på känslor”.

Svenska siffror förvånar
Tove Dahlgren från Albright redogjorde för aktuella siffror från den svenska företagsvärlden. Än är det långt till de jämställda ledningsgrupperna och styrelserna. Siffrorna förvånade kvällens utländska gäster. Sverige ses som ett föregångsland men siffrorna talar sitt tydliga språk. Det räcker inte att ha en positiv inställning till ett jämställt samhälle. Man måste agera också.

Juan Pablo Urruticoechae, HR-chef och medlem i koncernens ledningsgrupp, framhöll betydelsen av ny teknik och samarbete mellan män, kvinnor, samhälle och företag.

Tekniken möjliggör större flexibilitet. Resandet kan minska och det blir möjligt för både kvinnor och män att anpassa arbetstid och plats efter olika familjesituationer. Han poängterade att den generation som är på väg ut på arbetsmarknaden inte drar sig för att lämna arbetsgivare som inte erbjuder flexibilitet och utvecklingsmöjligheter.

Kvällens moderator Rohini Anand som är Sodexos globala mångfaldschef avslutade med att påminna publiken om att vi alla är partiska. Vi måste öka medvetenheten, ta fram fakta och jobba strukturerat mot jämställdhetsmålen.

”Vi har pratat tillräckligt. Det är dags att komma förbi allt prat om jämställdhet.”

* ”Sodexo Women's International Forum for talent”, (SWIFt).