På bilden: Jonna Geary,  Per Liljedahl och Michael Hollsten. Foto: Sodexo
På bilden: Jonna Geary, Per Liljedahl och Michael Hollsten. Foto: Sodexo

Sodexo antar tjänstebilsutmaningen för ett fossilfritt Sverige

Sodexo AB antar tjänstebilsutmaningen vilket innebär att företaget från och med nu endast köper och leasar miljöbilar. Inom tre år kommer därmed samtliga tjänste- och förmånsbilar vara fossilfria. Tjänstebilsutmaningen är en del av regeringens initiativ Fossilfritt Sverige.

I dagsläget har Sodexo AB närmare 90 tjänste- och förmånsbilar varav 34 procent redan är en miljöbil enligt tjänstebilsutmaningens definition. Den antagna utmaningen betyder att inom tre år kommer samtliga av företagets bilar vara en elbil, laddhybrid eller biogasbil.

Det här är ett beslut som ligger inom ramen för vår hållbarhetsplan Better Tomorrow 2025. För att nå målet om en halvering av företagets klimatpåverkan till 2025 behöver vi ta både stora och små steg. Våra 90 bilar är en liten del i det stora men visar på ett gott exempel och att vi menar allvar med att vi ska fortsätta ligga i framkant i vår bransch när det gäller omställningen till det fossilfria”, säger Per Liljedahl, Chef Miljö och Kvalitet på Sodexo AB.

Sodexo fortsätter även att arbeta för att minska miljöpåverkan från företagets lastbilsflotta som omfattar både lätta och tunga lastbilar. Sedan 2016 drivs lastbilarna med Hydrerad Vegetabilisk Olja, HVO, som är ett förnybart drivmedel för dieselmotorer och som i dagsläget är det mest hållbara alternativet för lastbilar.

Vi utbildar våra chaufförer i hållbar körning och har en modern lastbilspark som gör att vi kan jobba hållbart på flera sätt. Vi har till exempel ett hjälpsystem som piper om man står på tomgång. Det har medfört att vi kunnat minska tomgångskörningen och därmed bränsleförbrukningen med sju procent”, säger Michael Hollsten som är Distributionschef på Sodexo AB.

Tjänstebilsutmaningen är ett initiativ från Fossilfritt Sverige som går ut på att företag och organisationer enbart köper eller leasar miljöbilar, det vill säga elbilar (inkl. vätgas), laddhybrider eller biogasbilar. Sveriges mål är att utsläppen från inrikes transporter ska minskas med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Idag står företag och organisationer för 50 procent av alla nybilsköp i Sverige.

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo

Per Liljedahl, chef Miljö & Kvalitet
E-post: per.liljedahl@sodexo.com

Sodexokoncernen
Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 64 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personald and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar, hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 420 000 medarbetare över hela världen. Sodexo är medlem i CAC Next 20, CAC 40 ESG, FTSE 4 Good och DJSI Index.

Nyckeltal
19,3 miljarder euro i omsättning
420 000 medarbetare (31 augusti 2020)
12,1 miljarder euro i börsvärde (31 mars, 2021)