Vinnarna i Årets Företagsrestaurang 2011 finns hos Sodexo för andra året i rad

Vinnarna i Årets Företagsrestaurang 2011 finns hos Sodexo för andra året i rad

För andra året i rad har kockar hos Sodexo vunnit Årets Företagsrestaurang. Johan Kuhn och Claes Vardam på Sodexos restaurang e på Electrolux i Stockholm är Sveriges bästa företagskockar. Tävlingen Årets Företagsrestaurang 2011 avgjordes under tisdagen på Restaurangakademien i Stockholm.

- Det här har varit så spännande och roligt! Att tävla i matlagning är väldigt utvecklande och ger nya idéer och uppslag. Vi har samarbetat bra hela tiden och är mycket nöjda med det vi har presterat, berättar Johan och Claes. Det har varit många bra lag i finalen i år och rekordmånga inskickade recept från start, så vi är mycket stolta över att ha lyckats laga den mat som juryn gillade allra bäst och att få stå här som slutsegrare! Vi brinner för att skapa god och vacker mat som i sin tur gör våra gäster glada. Vi går, springer och sover mat. Vi älskar att laga mat helt enkelt, summerar vinnarna.

Årets finaluppgift bestod av att laga två lunchrätter på tid. De sex finallagen fick i förväg komponera och träna på att tillaga den ena lunchrätten några veckor innan finaldagen. Temat på rätten var ”Ansvar för välbefinnandet” – en lakto-ovo-vegetarisk, hälsosam, naturlig och modern ekologisk restaurangrätt som passar de flesta oavsett behov. Den förberedda lunchrätten bestod av nässelsoppa med lantägg, rött råris och syrliga grönsaker som gästerna på Restaurang e kan förvänta sig att få avnjuta. Den andra lunchrätten improviserades fram efter det att juryn avslöjat en hemlig råvarukorg som utmynnade i stek på rostbiff med äpple, rostad matvetesallad, morotscrème samt gräddsås.

”Modigt nytänk avgjorde en ovanligt jämn final. Dagens vinnarlag nyttjade hela råvarukorgen på ett kreativt och professionellt sätt. Den djärva och snygga presentationen imponerade liksom smaker i perfekt balans och harmoni.” säger juryns ordförande Malin Söderström.

Sodexos andra finallag från Restaurang Stjärnan på huvudkontoret i Stockholm placerade sig på en hedervärd fjärdeplats med kockarna Mats Pettersson och Torbjörn Braunander.

Vinnarna av Årets Företagsrestaurang får förutom äran ett resestipendium på 15 000 kronor vardera att användas till förkovring i yrket. Tävlingen arrangeras av tidningen Restaurangvärlden i samarbete med SHR och Valio. Juryn består av ordförande Malin Söderström, Markus Löfgren, Johan Jureskog, Fredrik Kämpenberg, Fredrik Malmstedt och Ulrika Brydling.

För mer information kontakta:
Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör, tel: 08-5788 5963
e-post: eva.kristensson@sodexo.com

Om Sodexo:

Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer.

Sodexo i Norden är ledande inom Service Management med 11 000 medarbetare och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.

Quality of Life Services

Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 56 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personal and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management; allt ifrån tjänster och program som främjar medarbetarnas engagemang i lösningar som förenklar och optimerar deras rörlighet och hantering av kostnader till hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 412 000 medarbetare över hela världen.