Sörmlands museum bjuder in till Slöjdsalong Sörmland

Sörmlands museum bjuder in till Slöjdsalong Sörmland

Slöjdare i Sörmland bjuds nu in att söka till Slöjdsalong Sörmland. Ett 40-tal verk väljs ut för att – under sommaren och hösten 2024 – visas i en av Sörmlands museums stora utställningssalar.

– Sörmlands museum ska vara en arena för samtida slöjd och konsthantverk i Sörmland. Vi vill ge sörmländska slöjdare, hantverkare och konsthantverkare möjlighet att få sina verk jurybedömda, ställa ut och få möta en publik, berättar Niklas Eriksson, länshemslöjdskonsulent på Sörmlands museum.

Alla som är helt eller delvis bosatta i Sörmlands län är välkomna att söka till Slöjdsalong Sörmland. Redan nu går museet ut med uppropet, men ansökan är öppen först i höst – från den 1 september till den 30 november.

Varje ansökan får bestå av max tre bidrag, som ska vara färdigställda och inte äldre än tre år.

Olika former, uttryck och material är välkomna, från traditionella slöjd- och bruksföremål till det fria, konceptuella och konstnärliga.

– Via utställningen får slöjdarna möta en publik. De får också möjlighet att möta blivande kunder. Sörmlands museum önskar nämligen att verken i utställningen är till salu, men det är inte ett krav, säger Lena Landerberg, utställningsproducent.

– Gemensamt är slöjdens och hantverkets möjligheter, säger Niklas Eriksson.

När ansökningstiden har gått ut kommer en meriterad jury att göra sitt urval:

Anna Åhlin Orwin arbetar på studieförbundet Kulturens. Hon var tidigare verksam inom Hemslöjdens riksförbund, bland annat som projektledare för flera utställningar och som chef för butiken Svensk Slöjd på Nybrogatan i Stockholm.

Ramon Persson är sedan 40 år tillbaka hantverkare i traditionella trätekniker. En viktig del i Ramons arbete är att dela med sig av sin kunskap och föra hantverket vidare.

Hasti Radpour är frilansande konstnär, sedan år 2007 bosatt och verksam i Östergötland. Hon har en masterexamen i fri konst samt kandidatexamen i formgivning och arbetar med installationer, objekt, måleri och platsspecifika gestaltningar.

Utifrån juryns val kommer Sörmlands museum att producera utställningen, som under försommaren 2024 öppnar i museihuset i Nyköping.

I samband med utställningens öppnande kommer en av utställarna att få ta emot en särskild utmärkelse. Det innebär tillgång till Sörmlands museums samlingar för att – i samarbete med museet – genomföra ett arvoderat uppdrag inom produktutveckling för museibutiken.

Slöjdsalong Sörmland kommer att pågå drygt ett halvår. Sörmlands museum utlovar en utställning som ger besökaren en inblick i slöjdens och hantverkets möjligheter, dess uttryck och funktioner.

– Vi ser fram emot en inspirerande, lustfylld och överraskande Slöjdsalong Sörmland! säger Lena Landerberg.

Läs mer om hur ansökan går till här:

Välkommen att söka till Slöjdsalong Sörmland!

Välkommen att kontakta oss

Lena Landerberg, utställningsproducent, lenakristina.landerberg@regionsormland.se, 076-724 91 85

Malén Eneberg, kommunikatör på Sörmlands museum, malen.eneberg@regionsormland.se,072-083 87 71