Stora historiepriset delas ut varje år av Sörmlands museum och Nyköpings kommun.

Stora historiepriset blir dubbelt så stort

Sörmlands museum och Nyköpings kommun delar ut Stora historiepriset sedan 2003. Prissumman har sedan instiftandet varit 50 000 kronor. Från och med i år ökar vi prissumman till 100 000 kronor. Det beslutades av Kultur och fritidsnämnden i Nyköpings kommun och Sörmlands museum under februari.

- Sällan har historia som bygger på fakta varit viktigare än nu när grunda kunskaper och vantolkningar görs till nya sanningar. Genom att höja prissumman hoppas vi förstärka historieintresset och därmed vår möjlighet att förstå och påverka vår samtid, säger Susanna Janfalk, museichef, Sörmlands museum.

- Jag är glad och stolt att Nyköpings kommun tillsammans med Sörmlands museum beslutat om ökad prissumma med syfte att öka intresset för historia. Utan kunskap om historien är det svårt att navigera för att kunna skapa en bättre framtid, säger Karina Josevski, ordförande Kultur- och fritidsnämnden, Nyköpings kommun.

Stora historiepriset är Sveriges största historiepris och delas varje år ut till historiker eller annan som utan att göra avkall på fackmässig korrekthet, lyckats föra ut historiska kunskaper och forskningsresultat i en vidare krets så att intresset för ämnet ökat. Priset kan inte sökas. Man blir tilldelad priset och en oberoende jury utser pristagaren.

I juryn ingår:

• Stefan Amirell (ordförande). Docent i historia vid Linnéuniversitetet.
    • Maria Sjöberg. Professor i historia vid Göteborgs universitet.
    • Rebecka Lettevall bitr. professor i idéhistoria vid Malmö universitet.
    • Johan Holm. Fil dr i historia vid Stockholms universitet och lärare vid Nyköpings gymnasium.
    • Ida Östenberg. Docent i Antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet samt forskare vid Kungliga Vitterhetsakademien.