NORD DDB's uppdrag är att skapa innovativ kommunikation som engagerar, med målet att nå dubbelt så många barn.

SOS Barnbyar satsar på social innovation - väljer Nord DDB

I mer än 70 år har SOS Barnbyar gjort allt de kan för att inte ett enda barn ska växa upp ensamt. Nu vill man nå ännu fler barn, och inleder ett samarbete med NORD DDB.

Världen står inför stora utmaningar som klimatförändringar, svält, krig och konflikter som driver enorma mängder människor på flykt. De som drabbas hårdast är de redan allra mest utsatta, barn som lever i utsatthet, bland annat på grund av att de har förlorat sina föräldrars omsorg. Idag beräknas 220 miljoner barn ha förlorat, eller riskerar att förlora, sina föräldrars omsorg, och det är de barnen SOS Barnbyar arbetar med – och för.

SOS Barnbyar vill öka sitt bidrag till de globala målen och en hållbar, mänskligare värld, och har därför antagit ambitiösa mål med social innovation som lösning.

– Fram till 2020 vill vi nå dubbelt så många barn i svår utsatthet. För att lyckas med det behöver vi nyskapande lösningar som driver innovation för barns framtid, samtidigt som det engagerar kunder och givare, säger Jenny Norelius, Kommunikation & Försäljning på SOS Barnbyar.

En del av arbetet är att nå ut i större omfattning genom nyskapande kommunikation.

– Vi är säkra på att NORD DDB är rätt byrå för oss när det gäller att göra kommunikation som engagerar och berör, fortsätter Jenny Norelius.

Samarbetet mellan NORD DDB och SOS Barnbyar inleddes nyligen där NORD DDB’s uppdrag är att göra kommunikation av varumärkeskonceptet.

– SOS Barnbyar har en extremt viktig roll att fylla och har ställt väldigt ambitiösa mål för sig själva att hjälpa fler barn till en trygg uppväxt. För att klara det kommer det att krävas nytänk och innovation och det känns väldigt meningsfullt och spännande att få vara deras partner på den resan, säger Andreas Dahlqvist, VD på NORD DDB’s Stockholmskontor.