Angelina Jolie och Brad Pitt besökte SOS-Barnbyar  i Jordanien

Angelina Jolie och Brad Pitt besökte SOS-Barnbyar i Jordanien

Häromdagen fick SOS-Barnbyar i Amman i Jordanien besök av skådespelarparet Angelina Jolie och Brad Pitt efter en inbjudan av Jordaniens drottning Noor. Angelina Jolie besökte barnbyn redan 2003 då hon åtog sig att finansiera kostnader för driften av ett familjehus där, men för hennes man Brad Pitt var det första besöket hos SOS-Barnbyar. Barnen och mammorna i barnbyn var förstås förtjusta.

- SOS-Barnbyars arbete med att ta hand om föräldralösa barn är en av de bästa, eftersom barnen får bo i en familj i sitt eget land. Vi önskar att många fler människor får information om ert arbete och ger ert sitt stöd, sade Angelina Jolie vid besöket.

Jordaniens drottning Noor Al Hussein, är hedersordförande i SOS-Barnbyar i Jordanien. Det var hon som såg till att SOS-Barnbyar startade verksamhet i landet 1983 och hon har sedan dess outtröttligt arbetat för att utveckla verksamheten.

Jolie/Pitt-stiftelsen skänker 1 miljon dollar

2007 besökte Angelina Jolie SOS-Barnbyars traumaterapicenter i flyktinglägret Oure Cassoni i Tchad, som är ett av tolv läger som ger skydd, mat och behandling till allvarligt traumatiserade kvinnor och barn som flytt från Darfur. Angelina Jolie ville se området med egna ögon och ville också uppmärksamma Darfurflyktingarnas situation.

Några månader senare fick SOS-Barnbyar, som en av tre organisationer som arbetar för flyktingar i Tchad, dela på en gåva på en miljon dollar från Jolie/Pitts stiftelse.

Angelina Jolie är UNHCR ambassadör

Skådespelerskan Angelina Jolie utsågs till UNHCR´s Goodwill Ambassadör 2001 och har besökt flyktingläger över hela världen för att uppmärksamma deras situation i områden med militära konflikter. 2006 startade hon tillsammans med Brad Pitt Jolie/Pitt-stiftelsen, som skänker pengar till humanitära organisationer som arbetar med att lindra mänskligt lidande.

Vi på SOS-Barnbyar är mycket hedrade över Angelina Jolie och Brad Pitts engagemang och stöd för vår verksamhet och vi hoppas att de besöker oss snart igen.

__________________________________

SOS-Barnbyar tar hand om övergivna och föräldralösa barn i hela världen. Som fadder hjälper du oss nå ännu fler. Tack för ditt stöd!

Bli fadder i SOS-Barnbyar