Gymnasieelever arrangerar välgörenhetsgala för SOS-Barnbyar

I morgon kväll arrangerar Johanna Leonard och Jenny Johansson från Helsingborg en välgörenhetsgala för SOS-Barnbyar. Kändisar som Anders Berglund, Gladys del Pillar, Tv-kocken Niklas Ekstedt och Jan Boris Möller sätter stjärnglans på kvällen.

- Det har varit otroligt motiverande att göra ett så meningsfullt specialarbete. Vi hoppas på att sammanlagt få in 110 000 kronor till SOS-Barnbyar, säger Jenny Johansson, initiativtagare och arrangör.

Välgörenhetsgalan anordnas som ett specialarbete av sistaårseleverna på Procivitasskolan i Helsingborg. Pengarna kommer både från biljettförsäljningen och genom ett sponsorprogram som riktar sig mot företagen.

- Vi har jobbat jättemycket men det har samtidigt varit väldigt kul. Man blir så glad av att kunna hjälpa andra människor, säger Johanna Leonard, initiativtagare och arrangör.

Välgörenhetsgalan äger rum 23 mars kl. 19.00 på Parapeten i Helsingborg. Tv-kocken Niklas Ekstedt lagar en trerätters middag tillsammans med elever från Hotell- och Restaurangskolan i Helsingborg och underhållning står bland annat Jan Boris Möller, Anders Berglund från "Så ska det låta" och Gladys del Pillar för. Biljetterna kostar 695 kronor per person.

- Många unga idag har ett otroligt driv och känner stor empati. De väntar inte på att saker ska hända utan tar tag i det själva. Engagemanget är både beundransvärt och inspirerande, säger Elisabet Andersson, generalsekreterare på SOS-Barnbyar.

Studier om 80-talister beskriver den nya generationen som självständiga personer där nyttan och betydelsen med arbetet är en stor drivkraft. Generationen kallas för MeWe, där We står för deras stora Internetbaserade nätverk och Me står för självförverkligandet, drivet och individualismen i deras val.

För mer ytterligare information kontakta:

Johanna Leonard, arrangör och elev på Procivitas
Tel: 0733-94 53 94, e-post: johanna.leonard@hotmail.com

Jenny Johansson, arrangör och elev på Procivitas
Tel: 0708-25 98 68, e-post: jenny_johansson@hotmail.com

Elisabet Andersson, Generalsekreterare på SOS-Barnbyar
Tel: 0703-78 73 90 e-post: elisabet.andersson@sos-barnbyar.se

Om SOS-Barnbyar:
SOS-Barnbyar är idag världens största organisation som tar hand om föräldralösa och övergivna barn. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS-Barnbyar byggt och driver barnbyar i 132 länder. Organisationen driver dessutom skolor, sjukhus, sociala center, yrkesskolor och ungdomshem. SOS-Barnbyar är politiskt och religiöst obunden och arbetar enligt FN:s Barnkonvention. Föräldralösa och övergivna barn tas om hand i en familjelik miljö i smågrupper i egna självständiga hushåll. Alla barn som växer upp i en barnby får grundskoleutbildning, vidareutbildning eller yrkesutbildning. Närmare en miljon människor får varje år hjälp genom SOS-Barnbyar. Prinsessan Lilian är beskyddare för SOS-Barnbyar Sverige.

Som fadder hjälper du oss nå ännu fler. Tack för ditt stöd!