Ny SOS-Barnby i Peking

Ny SOS-Barnby i Peking

Medan alla sportintresserade människor i hela världen förbereder sig för OS-invigningen, förbereder SOS-Barnbyars personal i Kina öppningen av en ny barnby i Peking. Det blir den tionde SOS-Barnbyn i Kina.

Den nya SOS-Barnbyn i Peking har 15 familjehus och en förskola. Lokala företag och myndigheter har samarbetat med SOS-Barnbyar under etableringen och byggnationen för att på olika sätt hjälpa föräldralösa barn och ge dem en mamma, ett tryggt hem och en utbildning. Ett mycket uppskattat bidrag är de solpaneler SOS-Barnbyar har fått som ska ge ström till lampor och uppvärmning av vatten. Den lokala "Civil Affairs Bureau" i Peking har tillsatt en person, med stor erfarenhet av att arbeta med bland annat gatubarn, som ska samarbeta med SOS-Barnbyar för att bedöma vilka barn som ska placeras i den nya barnbyn.

SOS-Barnbyar startade sin verksamhet i Kina 1984 tillsammans med de kinesiska myndigheterna och i maj 1987 stod den första SOS-barnbyn klar i Tianjin. Idag finns det nio barnbyar i Kina; i Tianjin, Yantai, Qiqihar, Nanchang, Chengdu, Kaifeng, Putian, Urumqi och Lhasa. I dessa byar bor det sammanlagt ca 1.000 barn i 134 familjehus.

Förutom barnbyarna har SOS-Barnbyar också förskolor, och i Lhasa finns också ett ungdomshus. I Yantai finns den enda SOS-skolan i Kina. Det är vår största SOS-skola i hela världen, med ca 3.000 elever.

I Tianjin och Yantai har SOS-Barnbyar byggt sociala center, och SOS-Barnbyar undersöker nu om det finns möjligheter att starta upp familjeprogram på flera håll i Kina, där personalen i barnbyarna också ska hjälpa utsatta familjer utanför barnbyarna med utbildning, mikrolån, socialt stöd med mera för att förhindra att familjerna splittras och barnen blir övergivna. I detta arbete samarbetar SOS-Barnbyar med de lokala myndigheterna.

8.400 människor får idag hjälp genom SOS-Barnbyars olika projekt och verksamheter i Kina och både internationella och ett stigande antal lokala bidragsgivare stödjer SOS-Barnbyars arbete i landet.