PRESSINBJUDAN: Astrid Lindgren firas på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg!

I år är det 100 år sedan Astrid Lindgren föddes - ett jubileum som uppmärksammas stort på nordens största bokmässa den 27-30 september i Göteborg.

En särskild Astrid Lindgren-scen där publiken kan lyssna på föredrag, titta på film och uppträdanden kommer att möta besökarna på årets bokmässa. Intill scenen byggs ett Astrid Lindgren-rum där alla med barnasinnet i behåll kan läsa Astrid Lindgrens böcker, titta på film, lyssna på inläsningar, klä ut sig till Emil eller Pippi och leka.

SOS-Barnbyars generalsekreterare Elisabeth Andersson påminner om Astrid Lindgrens sociala engagemang och informerar om den pågående insamlingen till Astrid Lindgrens Barnby i den Centralafrikanska republiken.

- Samarbetet med Saltkråkan AB är oerhört värdefullt för oss, säger Elisabet Andersson, generalsekreterare SOS-Barnbyar. Vi är stolta över att vår verksamhet kopplas ihop med Astrid Lindgrens namn. För oss är det en drömpartner med tanke på hur många vars barndom är intimt sammankopplad med Astrid Lindgren och de ideal som hon förespråkade, säger Elisabet Andersson.

I det fullspäckade scenprogrammet hittar besökarna bl.a. Astrid Lindgrens dotter, Karin Nyman, som berättar hur historien om Pippi Långstrump kom till, Ilon Wikland som ger en inblick i hur det gick till när hon illustrerade Astrid Lindgrens världsberömda historier och fotografen Jacob Forsell visar bilder ur Astrid Lindgrens liv. Barnen har såklart också mycket att uppleva - SF visar klassiska Astrid Lindgren-filmer och från Astrid Lindgrens Värld kommer Pippi med vänner och uppträder!

Välkommen till monter A02:22.

Se bifogat dokument för fullständigt program.

Samarbetspartners bakom Astrid Lindgren-firandet på årets bokmässa är: Astrid Lindgrens Värld, Gammafon, Micki Leksaker, Rabén & Sjögren, SF och SOS-Barnbyar.

För mer information vänligen kontakta:
Inger Söderholm, PR ansvarig, SOS-Barnbyar, inger.soderholm@sos-barnbyar.se, tel. 08-545 832 23 eller mobil: 0709-969599, www.sos-barnbyar.se
Erik Titusson, Rabénförlaget, tel 08-769 88 18, erik.titusson@raben.se

Astrid Lindgrens Barnby byggs för att fira författarinnans 100-årsdag den 14 november 2007, och ska ligga i Centralafrikanska republiken. SOS-Barnbyar samlar i år in pengar till Astrid Lindgrens Barnby i samarbete med Saltkråkan AB. Centralafrikanska republiken är ett av de fattigaste i världen och hela 95 procent av befolkningen lever på mindre än en dollar per dag. Barnbyn kommer att bestå av 12 familjehus, en förskola, en grundskola och en medicinklinik.

SOS-Barnbyar är idag världens största organisation som tar hand om föräldralösa och övergivna barn och ger dem ett hem, en familj och utbildning. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS-Barnbyar byggt och driver barnbyar i 132 länder. Organisationen driver dessutom skolor, sjukhus, sociala center, yrkesskolor och ungdomshem. SOS-Barnbyar är politiskt och religiöst obunden och arbetar enligt FN:s Barnkonvention. Mer än en miljon människor får varje år hjälp genom SOS-Barnbyar.

Som fadder hjälper du oss nå ännu fler. Tack för ditt stöd!