SOS Barnbyar är populärast hos 70-talister

Igår kväll fick SOS Barnbyar ta emot en check från GodEl där företagets kunder lagt en röst på vilken organisation de önskar att GodEl skänker pengar till. Resultatet: 1 780 824 kr till SOS Barnbyar och som därmed gör SOS Barnbyar till den populäraste organisationen att skänka till för 6:e året i rad.

-  Vi vill rikta ett stort och varmt tack till alla som valt oss som välgörenhetsmottagare. Ert bidrag till några av de mest utsatta barnen i CAR kommer att göra livsavgörande skillnad, säger Anna Ryott, generalsekreterare SOS Barnbyar.

SOS Barnbyar är den populäraste organisationen hos GodEl:s kunder födda på 40-, 50-, 60-, 70- och 80-talet med en topp hos 70-talisterna. Årets bidrag från GodEl går till SOS Barnbyars verksamhet i Centralafrikanska Republiken.

Åldersfördelning kunder som valt SOS barnbyar

Född

Andel

40-talet eller tidigare

17%

50-talet

19%

60-talet

24%

70-talet

27%

80-talet eller senare

14%

Övriga organisationer som God El skänker pengar till är Rädda Barnen, Läkare utan gränser, Stockholms Stadsmission, Naturskyddsföreningen, Hand i Hand och Barncancerfonden.

Taggar

SOS Barnbyar drivs av den fasta övertygelsen att alla barn har rätt till en trygg uppväxt med kärleksfulla vuxna omkring sig och att kärlek och närhet är livets viktigaste näring. Arbetet är inriktat på de barn i världen som har det allra värst – utsatta barn vars liv hänger på en skör tråd. SOS Barnbyar har i över 60 år har gett föräldralösa och övergivna barn ett nytt hem och en ny familj. Idag driver organisationen mer än 500 barnbyar i 133 länder och arbetar även med att ge barn möjligheten att stanna i sin befintliga familj tack vare våra familjestärkande program. Familjen är alltid SOS Barnbyars kärna. Bra sätt att stödja är att bli fadder eller att skänka pengar.

Maria Suneson