SOS Barnbyar mottog Astrid Lindgrens Världs stipendium

I samband med en föreställning på parkens lilla scen mottog Elisabeth Andersson, generalsekreterare och Ingemo Bonnier, styrelseordförande för SOS-Barnbyar igår söndag den 19:e augusti Astrid Lindgrens Världs stipendium på 30 000 kronor.

- Det är ett privilegium för SOS Barnbyar att få bygga en Barnby i Bouar i samarbete med Saltkråkan AB, Astrid Lindgrens värld, och många andra intressenter. Det har varit en sann glädje från start, och det är en ära som vi är väldigt stolta över. Att sedan också få ett pris för detta som bara varit oss till glädje är en fantastisk känsla, liksom rövarhövdingen Mattis, är vi vilda av lycka sade Ingemo Bonnier, styrelseordförande i SOS-Barnbyar i sitt tacktal vid prisutdelningen.

Astrid Lindgrens Värld-stipendiet delas varje år ut till en person eller organisation som i
Pippi Långstrumps anda använder sin kunskap och makt till att glädja och hjälpa barn. Prissumman uppgår till 30 000.

Astrid Lindgrens Världs programråd, som består av Karin Nyman, Margareta Strömstedt, Marianne Eriksson, Karin Alvtegen, Leif Ruhnström, Mikael Ahlerup och Nils Nyman, väljer varje år ut den person eller organisation som skall tilldelas stipendiet.

Astrid Lindgrens Världs vd Mikael Ahlerup kommenterar valet av årets stipendiat så här;
- Det gläder mig mycket att valet av årets stipendiat fallit på SOS Barnbyar. Den kontinuerliga insats de gör för barn i över 100 länder är verkligen värd att uppmärksammas.

Tidigare stipendiater är:
Gunnel Linde, författare och ordförande i BRIS. Ilon Wikland, konstnär. George Riedel, kompositör. Lars H. Gustafsson, barnläkare. Björn Berg, konstnär. Jörgen Lantz, skådespelare.
Lennart Hellsing, författare. Anders Grönros, filmare. John Hrons stiftelse. Tommy Isakson,
Per Jalminger och Rein Soowik, grundare av Astrid Lindgrens Värld. Vår Teater vid Medborgarplatsen. Stockholm, Barbro Lindgren, författare. Hugo Lagercrantz, professor, Siv Widerberg, författare. Glädjeverkstan, ideell förening.

Bildtext: Fr.v. Styrelseordförande Ingemo Bonnier, SOS-Barnbyar, Mikael Ahlerup, VD, Astrid Lindgrens Värld, Generalsekreterare Elisabet Andersson, SOS-Barnbyar

För ytterligare information:
Mikael Ahlerup, VD: 0492-798 01, 070-585 36 46
Nils Magnus Angantyr, marknadschef, 0708-249 104
Elisabet Andersson, Generalsekretare, SOS-Barnbyar, 0703-787390, elisabet.andersson@sos-barnbyar.se eller Inger Söderholm, presschef, SOS-Barnbyar, 0709-969599, inger.soderholm@sos-barnbyar.se eller www.sos-barnbyar.se.

Digitalt material samt bild finns att hämta på www.alv.se/press

SOS-Barnbyar tar hand om övergivna och föräldralösa barn i hela världen. Som fadder hjälper du oss nå ännu fler. Tack för ditt stöd!
www.sos-barnbyar.se/blifadder