SOS-Barnbyars julkampanj sprider glada barndomsminnen

SOS-Barnbyars julkampanj sprider glada barndomsminnen

SOS-Barnbyar genomför nu under insamlingsbranschens högsäsong en tre veckor lång digital kampanj för att rekrytera fler faddrar - och för att sprida glada barndomsminnen. Kampanjen innehåller två olika banners, radioreklam med Martin Stenmarck och Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman, kampanjsajt för viral spridning av budskapet och face-to-face-kampanj i Stockholmsområdet.

Fokus på kampanjen ligger på att sprida glada barndomsminnen, genom att gå in på vår kampanjsajt och läsa eller skriva in barndomsminnen: http://www.gladabarndomsminnen.se/. Därifrån kan man också dela med sig på facebook och twitter. Vi vill också gärna få in fler faddrar och på så sätt skapa nya glada barndomsminnen för föräldralösa barn: https://www.sos-barnbyar.se/fadder/bli_fadder/Pages/Kampanj_fadder.aspx.

Kampanjen är kopplad till ett internationellt samarbete och budskap tillsammans med 60 andra SOS-Barnbyar-organisationer och rullar över hela världen samtidigt eftersom vi har 60-årsjubileum i år. Vi har anpassat vår kampanj efter den internationella och vässat budskapet utifrån svenska behov och beteende­mönster.

Radiospotarna är nyproducerade och går i MTG Radios och SBS alla kanaler. Radiofilerna finns här: http://www.sos-barnbyar.se/nyheter-och-pressrum/bilder-reklam/Reklam-Kampanjer/Pages/Radiospottar.aspx

Webben blir en allt viktigare kanal för oss, 70% av vår fadderrekrytering kommer in via webben, och våra banners finns att ladda ner här: http://www.spridgladabarndomsminnen.se/visa-ditt-stod

- Vi vill fokusera på det positiva i att stödja SOS-Barnbyar och all glädje vi hjälper till att skapa. Våra faddrars stöd ger barn i världen en lycklig barndom. Sedan är det också spännande att prova en i det närmaste helt digital kampanj, vilket är nytt för oss, säger Elisabet Stahlenius, marknadschef på SOS-Barnbyar.

- Fadderskap ger barn så mycket mer än mat och tak över huvudet, det ger en möjlighet till glada barndomsstunder, som barnen i sin tur har med sig hela livet. Vi vill fokusera på den glädje fadderskap kan sprida och undvika den tunga tonalitet och budskap som branschen vanligtvis använder sig av. Därigenom tror vi att det blir lättare att nå fram och få spridning på vårt budskap, säger Christina Karlsson, projektledare på SWE.

Arbetsgrupp på SWE: Projektledare: Christina Karlsson, AD: Ann-Marie Wessman, Copy: Daniel Rinaldo, Interactive Director: Simon Stefansson, Produktionsledare: Bitte Söderlind, Original: Oscar Snidare, Per Lindgren, Radio produktion: Stop, SWE Film, Produktionsbolag: More Media.

Mediebyrå: Starcom, Joakim Reuszner

SOS-Barnbyar: Fredrik Söderblom och Catharina Nordström

Elisabet Stahlenius
Marknadschef SOS-Barnbyar