Två nya ledamöter i SOS Barnbyars styrelse

SOS Barnbyars styrelse har förnyats med två nya ansikten – Caroline Berg från Axel Johnson AB och Lisa Lindström från designbyrån Doberman AB.

Med en B.A. från Middlebury College i USA har Caroline Berg mångårig erfarenhet från olika verksamheter inom media, film och TV i både Sverige och USA. Caroline har varit verksam i styrelser inom Axel Johnson Gruppen sedan mitten av 90-talet, och har arbetat på Axel Johnson AB sedan 2005. Idag är hon direktör för Human Resources och Kommunikation på Axel Johnson AB, och ansvarig för företagets strategier för hållbart företagande. Aktuella styrelseuppdrag omfattar även Cervera och Åhlens.

Lisa Lindström är VD på Doberman AB, en digital designbyrå som hon förvärvade från Europolitan Vodafone tillsammans med några kollegor 2003. Idag har Doberman AB en omsättning på 40 miljoner med kunder som SVT, DN, Apoteket, BabyBjörn, Posten, Vodafone Group och SR. Under Lisas ledning har Doberman mottagit flertalet designutmärkelser och även utsetts till Sveriges bästa arbetsplats.

Lisa Lindström är även en flitigt anlitad föreläsare inom strategisk design och tjänsteutveckling såväl som inom nytänkande i organisationsutveckling och välmående på arbetsplatsen. Hon är styrelseledamot i Doberman AB och har även varit styrelseledamot i SRB Koncept AB (2007 – 2009)

-  Det känns väldigt roligt att få med två så meriterade personer i SOS Barnbyars styrelse. Jag är övertygad om att de kommer att berika vårt arbete med sina kunskaper och erfarenheter. Samtidigt vill jag passa på att tacka Lars Berg som nu lämnar styrelsen för sitt mångåriga engagemang, säger Michael Karlsson, styrelseordförande.

Styrelseledamöterna väljs på tvååriga mandatperioder. Ingen av styrelsens ledamöter erhåller någon ersättning eller något arvode för sitt arbete med SOS Barnbyar.

SOS-Barnbyar är världens största organisation som tar hand om föräldralösa och övergivna barn och ger dem ett hem, en familj och utbildning. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS-Barnbyar byggt och driver barnbyar i 132 länder.

Utöver våra barnbyar driver vi också skolor, sociala center, yrkesskolor, ungdomshus och medicinkliniker. Dessutom arbetar vi i barnbyarnas närområden med att försöka förhindra att barn överges på grund av bland annat sjukdom och fattigdom.