SOS-operatörer i arbete

Är Kalle Ankas tryggande effekt på julafton på väg ut?

Kalle Anka-effekten är ett välkänt fenomen för dem som tar emot 112-samtal på julafton. Klockan 15.00 lägger sig julefriden över Sverige och antalet samtal till 112 minskar med som mest en fjärdedel. Därefter kommer en topp vid 16.00 när alla som har väntat med att ringa gör det, innan samtalsflödet stabiliseras till en mer normal nivå. De senaste åren har dock Kalle Anka-effekten varit i stadigt avtagande och förra året minskade antalet samtal bara med nio procent under den timme som Kalle Anka pågår.

– Kalle Anka-effekten brukar vi förklara med att många fortfarande planerar sitt julfirande kring programmet. Man åker till mormor för att se sändningen eller åker vidare till andra släktingar efteråt. Men just klockan 15-16 har folk varit på plats i TV-soffan och då har färre olyckor inträffat, både i hemmet, på isiga trottoarer och på vägarna, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

¬– Varför Kalle Anka-effekten avtar är svårt att veta eftersom tittarsiffrorna verkar stå sig från år till år. Kanske är stunden med Kalle inte lika helig längre? Den som har magsmärtor biter kanske inte längre ihop till klockan 16, utan går ifrån och ringer 112. Det är i så fall positivt ur vår synvinkel, självklart ska man ringa till SOS Alarm om man själv eller någon i ens närhet behöver akut hjälp, säger Helena Söderblom, presschef vid SOS Alarm.

Kalle Anka-effekten på nödsamtal till 112

2013: 26 procent

2014: 20 procent

2015: 16 procent

2016: 11 procent

2017: 9 procent

2018: ?

*Minskat antal 112-anrop mellan klockan 15 och 16 jämfört med de tre närmaste timmarna före och efter.

Källa: SOS Alarm