Fler hamnar i nöd under valborg

Fler hamnar i nöd under valborg

Valborg är en av de mest intensiva storhelgerna sett till nödsamtal. Inför årets valborgsmässoafton förbereder sig SOS Alarm för en kraftig ökning av inkommande samtal till 112. Förra året tog SOS Alarm emot 12 644 samtal mellan klockan 18 och 05. Det motsvarar cirka 30 procent fler samtal jämfört med en vanlig natt mellan fredag och lördag.

- Valborgsnattens festligheter leder dessvärre till att fler råkar ut för tråkiga händelser och olycksfall. Vi ser ett tydligt samband mellan alkoholintag, många människor i rörelse och öppna eldar, vilket ökar trycket på nödnumret, säger Maria Khorsand, VD på SOS Alarm.

Ärenden till 112 under valborg handlar ofta om vårdbehov relaterat till misshandel och alkohol samt brännskador och bränder.

Totalt sett i landet ökar samtalen till 112 med cirka 53 procent. Västmanlands län och Kronobergs län sticker ut i statistiken från 2021 med en ökning på 114 procent respektive 95 procent fler nödanrop.

SOS Alarm uppmanar allmänheten att endast larma 112 i nödsituationer och inte ringa i onödan samt att ta det försiktigt med eld och grillning.

Bifogat finns länsstatistik över 112-samtal under valborg 2021.