Kommentar med anledning av Riksrevisionens granskning av SOS Alarm

Kommentar med anledning av Riksrevisionens granskning av SOS Alarm

SOS Alarm välkomnar Riksrevisionens granskning av 112-tjänstens effektivitet. Redan hösten 2022 initierade bolaget ett omfattande förändringsarbete – en satsning som under året gett goda resultat gällande svarstider, medarbetarnöjdhet och kompetensförsörjning.

Pandemin skapade på flera sätt stora påfrestningar på SOS Alarm, bland annat vad gäller svarstider, personalomsättning och sjukfrånvaro. Samtalsvolymen till nödnumret 112 ökade, samtidigt som restriktionerna gjorde det svårare att utbilda operatörer. Sammantaget påverkades verksamheten negativt under en längre tid.

Sedan hösten 2022 har vår främsta prioritet varit att minska svarstiderna, stärka redundansen och förbättra arbetsmiljön. Vi kan nu med stolthet säga att vi lyckats vända den tidigare negativa utvecklingen, kommenterar Madeleine Raukas, vd SOS Alarm.

Hon framhåller att flera åtgärder vidtagits:

Förbättringarna har kunnat ske tack vare ett intensifierat och målstyrt förbättringsarbete med fokus på att nå målet om en medelsvarstid på åtta sekunder, en minskad personalomsättning och en bättre arbetssituation. Riksrevisionens slutsatser bekräftar således den analys vi själva gjorde förra året, fortsätter Madeleine Raukas.

De senaste tre månaderna har SOS Alarm nått svarstidsmålet om åtta sekunder på nödnumret 112. Bolaget har rekryterat över 350 nya medarbetare och satsar utöver det på befintliga medarbetare genom stärkt ledarskap för att skapa en långsiktigt hållbar organisation där medarbetarna stannar en längre tid.

Personalomsättningen har minskat med 8,2 procentenheter de senaste tolv månaderna. I den regelbundna medarbetarundersökning som SOS Alarm gör har vi under året sett en kraftig uppgång i medarbetarnöjdhet och att hela 97 procent är stolta över att arbeta på SOS Alarm. Sedan tidigare visar också de mätningar bolaget gör att allmänheten har ett mycket högt och stabilt förtroende för SOS Alarm.

Medie- och pressförfrågningar hänvisas till presstjänsten som nås via 08-205 307 eller e-post press@sosalarm.se

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar i samhället. Tillsammans med många andra skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden. Läs mer på sosalarm.se.